Een depressie genezen met gezonde voeding? Dit is het anti-depressie dieet

Nutrition


Niet alleen liefde, maar ook geluk gaat blijkbaar door de maag. 

Als ze zeggen ‘liefde gaat door de maag’ bedoelen ze met liefde vast ook wel geluk. Want kennelijk bestaan er bepaalde voedingsmiddelen die je lichaam, en dus ook jou, gelukkig maken. Wij dachten ook dat ze het hier hebben over kaascroissantjes, houtovenpizza en de lekkerste chocolade ter wereld, maar de vork zit toch nét iets anders in de steel. Bepaalde (gezonde) voeding zou namelijk kunnen helpen tegen depressie.
  
First things first: een depressie is niet een slechte dag hebben of een tijdje niet goed in je vel zitten. Het is de status die je bereikt wanneer die slechte dagen de standaard zijn geworden en je slecht in je vel voelen als normaal gaat beschouwen. Als je dat punt hebt bereikt is het super belangrijk om erover te praten en vervolgens in behandeling te gaan bij een psycholoog bijvoorbeeld. Florian Ferreri, een franse dokter en psychiater, vertelt dat zoiets natuurlijk niet magisch kan verdwijnen door een fruitslaatje. Toch denkt hij dat bepaalde voedingsstoffen wel kunnen helpen bij de werking van antidepressiva omdat deze de aanmaak van neurotransmitters stimuleren. Sowieso dus ook heel goed als je jezelf preventief ‘gelukkig wilt eten’. Want hoe meer neurotransmitters in je lichaam dalen, hoe depressiever je je gaat voelen. Het gaat dan om neurotransmitters in de vorm van stofjes als serotonine en dopamine. Over wat voor voeding hebben ze het dan?  
  
>> Dit is wat Noren eten om gelukkig de winter door te komen

   

Omega 3-vetzuren

Ons lichaam heeft voor een goede werking een ontstekingsremmer nodig (Omega 3) en een ontstekingsbevorderaar (Omega 6). Een ontsteking is namelijk iets wat ons lichaam gebruikt om zichzelf te beschermen. Deze eerste kun je terugvinden in de toppings voor je havermout, smoothies en yoghurt: chiazaad, hennepzaad, lijnzaad. Maar, ook walnoten, spinazie, boerenkool en avocado (YES, nog een excuus voor nog meer avocado toasts) horen in het gelukkige rijtje thuis. Last but not least, ook zeewier bevat Omega 3-vetzuren. Dus die sushiboot waar je al zo lang van droomt is wel degelijk net een soort culinair reisje naar een gelukkig en gezond lichaam. 
        

Omega 6-vetzuren

Dit is een onderdeel dat je wel met een korrel zout mag nemen. We hebben Omega 6 vetten wel degelijk in ons lichaam nodig, maar niet in het overdreven aantal waarin we het in de westerse wereld vaak consumeren. Het moet een beetje in verhouding zijn met Omega 3. Denk bij omega-6 bijvoorbeeld aan: noten, sesamzaadjes, maisolie, zonnebloemolie en granen. 
       

Magnesium

Dit mineraal vinden we veel te weinig terug op ons bord, maar is wel hetgeen waar je een lepeltje vol van mag opscheppen voor de aanmaak van serotonine. Je vindt vooral in groene bladgroenten, volkoren producten en bananen. Een handige tip: maak een smoothie met een banaan, amandelmelk, paar blaadjes spinazie en een lepeltje havermout er doorheen. Je krijgt een creamy smoothie bomvol magnesium: geluk in een glas!
     

Koolhydraten

Ja hoor, onze favorieten horen ook in het rijtje thuis. Maar let natuurlijk wel op wat voor soort koolhydraten je consumeert. Elke dag een kazige pizzapunt hoeft bijvoorbeeld niet per se. Koolhydraten zijn in tegenstelling tot wat sommige fanatieke schrappers denken wel degelijk hoogstnoodzakelijke stoffen. Koolhydraten zijn dan wel suikers, maar wel de brandstof die ons lichaam up and running houdt. Toegevoegde suikers en snoepgoed kan je beter vermijden voor de glucose dip, maar denk aan dingen zoals volkoren graanproducten, rijst, zoete aardappel en havermout. De koolhydraten zorgen voor een energietoevoer en houden je dus uit vermoeidheid die je met depressie vaak ontwikkelt.
  

Vitamine B

Word besties met B. Vitamine B1 vind je bijvoorbeeld in erwten en sinaasappels. Vitamine B6 in bonen, eieren, rijst en bananen. En tot slot B12: die kan je als vegan door een supplement nemen, en als niet vegan vind je deze terug in eieren, tonijn, zalm en andere dierlijke producten. 

    
>> Wat is het Pioppi dieet?
     

Vermijd alcohol en cafeïne

Natuurlijk is een lekkere cappuccino ook bevorderlijk voor je gelukshormonen als jij daar blij van wordt. En natuurlijk smaakt een glaasje rode wijn heerlijk bij een Italiaanse pasta. Maar, als je gevoelig bent voor prikkels en als je hiermee overdrijft, heeft dit geen bevorderlijke werking voor de productie van je geluksstofjes. Probeer het contrast in highs en lows zo minimaal mogelijk te houden en met andere woorden: in balans. Dat is in een notendop ook wel de sleutel tot een gelukkig leven. 
  
Disclaimer: mocht je zelf denken dat je een depressie hebt of voel je je iets somberder dan normaal, kijk dan even op deze website. Want een ding is zeker, depressie hoeft niet onder stoelen en banken te worden geschoven en zou in deze tijden hartstikke bespreekbaar moeten zijn. Self-love betekent namelijk ook self-care.
  
Bron: Optimale Gezondheid, Depressie Vereniging
  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

 

Cravings en goede voornemens gaan níet hand in hand. Niet gek, wel jammer.
De vegan variant van een guilty pleasure waar je écht blij van wordt.
Fruitig met een fijne crunch, doet het ook goed als ontbijt!
Een cocktail waar je instantly gelukkig van wordt: met of zonder alcohol.