Verse groenten VS diepvriesgroenten

Nutrition


Wat is beter voor je – voor iedereen die er nog steeds over twijfelt

Q: ik eet vrijwel alles uit het diepvriesvak van de supermarkt i.v.m. een chronisch gebrek aan tijd. Is dit minder goed dan vers?

 
A: Groenten die direct van het land op je bord liggen zijn niet per se het gezondst. ‘Verse’ groenten uit de supermarkt en bij de groenteboer zijn niet zo vers, omdat ze vaak al een reis van een paar dagen achter de rug hebben.
 
Veel mensen denken nog steeds dat diepvriesgroenten minder gezond zijn dan verse groenten. Ten onrechte! Uit onderzoek blijkt dat diepvriesgroenten na bereiding nog even gezond zijn als verse groenten uit de supermarkt of van de groenteboer. De groenten worden na de oogst met nieuwe verhittingstechnieken kort verwarmd en daarna snel diepgevroren, zodat vitamines en mineralen optimaal bewaard blijven. Ingevroren doperwtjes, spinazie en sperziebonen behouden tot hun consumptie respectievelijk 91%, 86% en 87% van het vitamine C-gehalte van het verse product. Omgekeerd behouden diezelfde groenten nog maar 63%, 24% en 48% van hun oorspronkelijke vitamine C-gehalte als ze twee dagen zijn bewaard op een heldere plaats en op kamertemperatuur (en dit is dus heel vaak het geval bij verse groenten). Haast en geen tijd voor verse groenten? Groenten uit het diepvriesvak zijn een prima keuze!

 
>> Deze voedingsfouten maak jij nooit meer   
 
>> 10 x foods waarvan je vroeger dacht dat het super gezond was

Als je op een voedingsetiket kijkt, zie je dat bijna overal achter staat: % van de ADH. Moet je je hierdoor laten leiden?
Deze vitamine heeft veel fijne voordelen.
Het gezondere vegan zusje van de pizza.
Dit zijn de voor- en nadelen van deze aminozuren. 
En het blijft niet bij avocado’s. Ook andere groente- en fruitsoorten worden genoemd.