Deze 5 foods zorgen voor een goede weerstand

Nutrition


Word je steeds onderbroken door een niesbui en ben je helemaal klaar met neusspray? Probeer dan één van deze vijf foods om je weerstand te verbeteren.

Herfst staat bekend om z'n heerlijke pompoengerechten, prachtige kleurrijke bossen en... verkoudheid. Dat laatste wordt fijn in stand gehouden door schommelend weer in combinatie met onze eigenwijze persoonlijkheid die het weer en de daarbij behorende kleding graag luchtiger ziet dan nodig. We willen soms graag geloven dat het warmer is dan het daadwerkelijk is. Volgens diëtist Rick Miller is die verkoudheid te voorkomen door je weerstand op peil te houden. En wel door de volgende vijf geweldige producten. Dat is geen straf toch?
   

Mango

Een halve mango bevat net zoveel vitamine C als een sinaasappel. "Mango zit vol met bètacaroteen, dit is een antioxidant die je weerstand een boost geeft," vertelt Miller. Een zoete mango smaakt niet alleen als snoep, maar is ook knettertje voedzaam!
   
>> Met deze 13 tips ben je binnen no-time van je verkoudheid af
    

Zuurkool

"In zuurkool zit folaat, dat is een vitamine B die nieuwe celvorming stimuleert," zegt de diëtist. "Daarnaast zorgen de natuurlijke prebiotica - vezels die door gezonde bacteriën verteerd worden - voor goede bacteriën in de darmen." Kortom: zuurkool zorgt voor een goede balans en dat is essentieel voor je weerstand.
   

Ansjovis

"De omega-3 vetzuren in ansjovis gaan ontstekingen in het lichaam tegen. Ansjovis geeft je immuuncellen een oppepper en zorgen dat ze behouden blijven," vertelt Miller. 
   

Steak

Uiteraard kunnen de vega’s deze food overslaan, net zoals de vorige! Voor wie vlees eet is een biefstukje op zijn tijd goed voor je weerstand. 100 gram steak is al voldoende. "Zink zit in dit stuk vlees en zorgt voor belangrijke enzymen en metabolische processen. Het helpt infecties te bestrijden en ontsteking te voorkomen," zegt de diëtist.

     
>> Ook verkouden? Zo hou je je weerstand op peil
   

Wei

"Een proteïneshake met wei of weimelk is rijk aan het eiwit lactoferrine, dat stimuleert de nieuwe immuun celgroei," volgens Miller. Wei of weimelk is de vloeistof die ontstaat bij kaasbereiding door het stremmen van de toevoeging van stremsel. De diëtist raadt aan om 12,5 gram wei of weimelk aan je shake toe te voegen om je weerstand een zetje in de goede richting te geven.
  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Cravings en goede voornemens gaan níet hand in hand. Niet gek, wel jammer.
De vegan variant van een guilty pleasure waar je écht blij van wordt.
Fruitig met een fijne crunch, doet het ook goed als ontbijt!
Een cocktail waar je instantly gelukkig van wordt: met of zonder alcohol.