Gezond eten kun je leren waarderen

Nutrition


Daar heb je ze weer, die goede voornemens. 

Het nieuwe jaar is weer begonnen dus, ja hoor, daar heb je ze weer: de goede voornemens. Want ja jongens, dit is hét moment om goede gewoontes in je leven te laten sluizen. Je bent jezelf net iets te buiten gegaan tijdens de feestdagen (of praten we alleen voor onszelf, nee toch?) en dikke kans dat je terug hebt geblikt op het afgelopen jaar. Het uitgelezen moment om jezelf weer bij elkaar te rapen en op het juiste pad te zetten.
   
Ga je dit jaar meer sporten? Let’s go! Neem je dit jaar wat meer tijd voor jezelf? Good for you! En ga je dit jaar dan ook eindelijk wat meer groenten eten? Eh, dat laatste blijkt voor velen nog een probleem te zijn, want eten ‘leren’ lekker te vinden is nog lastiger dan het klinkt. Elke dag een flinke dosis groenten eten klinkt namelijk niet voor iedereen als muziek in de oren. Maar kun je jezelf daarin trainen?
 
>> 5 Tips om te minderen met zout

Nieuwe gewoontes

Iedereen heeft verschillende ‘drempels’ wanneer het aankomt op je geluk vinden in smaken. Stop je beetje bij beetje met het toevoegen van zout? Dan zal je lichaam hier langzaam aan wennen. Veel voedingsproducenten zijn aan het experimenteren met het toevoegen van minder suiker en zout. Zo is Nederland het eerste land waar enkel Sprite zonder suiker en met zoetstoffen verkocht wordt, vertelde moederbedrijf Coca Cola ons. Langzaam maar zeker gaat dit koude kikkerlandje vooruit. De smaak zal hierdoor niet identiek blijven aan de variant met suiker. Toch laat Charles Spence, professor experimentele technologie aan Oxford Technology, weten dat, wanneer een actie als deze heel geleidelijk over een langere periode uitgevoerd wordt, we er massaal aan zullen wennen.
   

Mindful eten

Na een slechte dag of tijdens ons ‘maandelijkse feestje’ kun je zomaar sneller naar fastfood grijpen. Oops. Slechte eetgewoontes sluipen er vaak sneller in dan je doorhebt. De kunst is dan om jezelf bewuster te maken van wat je naar binnen schuift. Stel jezelf simpele vragen als ‘Wat eet ik precies?’, ‘Waarom eet ik dit?’, ‘Voel ik me fijn en gezond nadat ik dit gegeten heb?’. En nee, het is heus niet zo saai als het klinkt. Met het toepassen van deze tips leer je namelijk om nóg meer van je eten te genieten en je keuzes beter te overdenken. Onderzoeker Hugo Alberts van de Sectie Eetstoornissen en Obesitas, Clinical Psychological Science, Departments, Faculty of Psychology and Neuroscience aan de Maastricht University, laat in een kleinschalig onderzoek de invloed van mindful eten zien. In de publicatie van dat onderzoek wordt aangetoond dat mensen na het leren van mindful eten, minder last hebben van verstoord eetgedrag zoals drang naar eten, zwart/wit-denken, emo-eten en ontevredenheid over het lichaam.

>> 12 tips om mindfull te eten
   

Blijven experimenteren

Barb Stuckey, auteur van het boek ‘Taste What You’re Missing’, gelooft er heilig in dat wij als mens enthousiast kunnen worden over (gezond) eten zodra we er veel van weten. Dus, ben jij bijvoorbeeld iemand die het liefst groene groenten vermijdt? Probeer dan eens om deze bewust te proeven en de verschillen op te merken, zonder alles achteloos in je mond te werpen. Het zal je waarschijnlijk opvallen dat spinazie een stuk bitterder is dan bijvoorbeeld bloemkool. Juist door een oefening als deze zul je de groenten die je eerder verafschuwde een beetje meer waarderen. Zie het een beetje als een wijn proeverij, maar dan nuchter. En gezond. 
   
>> 10 heerlijke manieren om meer groente te eten bij je ontbijt
   

Als je op een voedingsetiket kijkt, zie je dat bijna overal achter staat: % van de ADH. Moet je je hierdoor laten leiden?
Deze vitamine heeft veel fijne voordelen.
Het gezondere vegan zusje van de pizza.
Dit zijn de voor- en nadelen van deze aminozuren. 
En het blijft niet bij avocado’s. Ook andere groente- en fruitsoorten worden genoemd.