Afvallen? Zo kun je gezond eten makkelijker volhouden

Nutrition


Volgens onderzoek is dit de key to success.

Ein-de-lijk, het gefeest is weer een beetje op z'n beloop. Geestelijk ben je nog steeds aan het revalideren van de feestdagen en ook je lijf vertoont ontwenningsverschijnselen: vréselijke trek in al het slechts waar je zo gelukkig van wordt. Totdat je in de spiegel kijkt. Want die kerstkilo's zitten er. Dat is niet erg, want je hebt onwijs genoten van al het lekkers. Maar je wilt nu toch liever de daad bij het woord voegen en ze als de wiedeweerga van je lijf zien. Dikke doei! Je wilt afvallen. Dus wat doe je? Precies, je gaat op dieet. Maar hoe hard je ook je best doet, het lukt je niet om je aan je voornemens te houden. Cravings, laat me met rúst, please. Geloof ons, je bent niet de enige die er last van heeft. Hoe komt het dat we altijd zo’n moeite hebben om ons aan een 'dieet' te houden.  
   
>> Alcohol drinken en toch afvallen – kan dat?
     

Dieet vs. dieet 

Amerikaanse onderzoekers hebben een studie gedaan genaamd ‘Saying ‘No’ to cake or ‘Yes’ to kale’. Het onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Psychology and Marketing, focust zich op zelfcontrole tijdens het diëten. Een van de belangrijkste, misschien wel hét belangrijkste onderdeel van afvallen. 
   
De onderzoekers deelden hun deelnemers op in twee groepen en gaven hen verschillende diëten. In groep 1 kregen de deelnemers een lijst van gezonde producten die ze vaker moesten eten, in groep 2 kregen de deelnemers een lijst met ongezonde snacks die ze moesten vermijden. Daarnaast moesten alle deelnemers een vragenlijst invullen over het voedsel dat ze gezond vinden en het voedsel dat ze ongezond vinden. Ook moesten ze aangeven of ze dit eten lekker vinden of niet.
   
>> Dit is de ideale hoeveelheid fruit voor een gezonde smoothie
 

Het resultaat

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de deelnemers uit groep 1 - die niet beperkt werden in wat ze mochten eten, maar meer gezonde foods moesten gaan eten - meer zelfcontrole hadden dan de deelnemers in groep 2. Daarnaast hadden de deelnemers van groep 1 bij de vragenlijst een hogere waardering voor het gezonde menu dan de deelnemers van groep 2. Ook gaven de deelnemers van groep 1 aan minder behoefte te hebben aan de ongezonde snacks die ze op hun vragenlijst hadden staan, terwijl de deelnemers van groep 2 juist aangaven daar meer behoefte aan te hebben. Drie keer raden welke deelnemers eerder zullen afvallen. 
  

Conclusie

Het gaat allemaal om balans, óók als je wilt afvallen. Je kunt jezelf wel een dieet opleggen met ‘gezonde’ meals die je helemaal niet lekker vindt en alles wat je lekker vindt verbannen naar de lijst met 'verboden producten', maar de kans dat je dat niet gaat volhouden is gigantisch. Als je iets niet mag eten, wordt het namelijk ineens veel aantrekkelijker en krijg je meer last van cravings.
   
Door gezonder te eten, maar jezelf wel af en toe iets ongezonds te gunnen, zul je meer zelfcontrole hebben en heb je meer kans dat afvallen werkelijk een succesverhaal wordt. Je geniet immers nog steeds van je eten, ook al is het gezonder. Zeg dus ‘ja’ tegen boerenkool én tegen taart! Wisten we eigenlijk al. Maar deze bevestiging was wel hartstikke welkom. 
   
Bron: knack.be

Dit eet onze hoofdredacteur het allerliefst.
Van deze vier kanjers is bekend dat ze angst en depressie verminderen.
Bespaar jezelf geld met deze slimme tips.
Broodbeleg waar je veel eiwitten en gezonde vetten uit haalt.