4 healthy trends ontrafeld

Nutrition


Dit is wat je wilt weten over healthy foodtrends

Wanneer iedereen het over dat ene fantastische voedingsmiddel heeft dat zo gezond is, dan MOET het wel goed voor je zijn, toch? Wanneer je bewust bezig bent met je voeding en écht gezond wilt leven, is het belangrijk om alert te blijven of een foodtrend ook daadwerkelijk gezond is. 

    

>> 7 situaties waarbij je kokosolie niét moet gebruiken

      

Glutenvrij brood

Als je niet glutenintolerant bent en alsnog glutenvrij door het leven wilt gaan: ga je gang. Er is nog steeds geen bewijs dat dit echt beter voor je is, eerder juist slechter. Laat je niet in de maling nemen door te denken dat glutenvrij brood beter is dan een ovenvers volkorenbrood. De meeste glutenvrije broden zijn gemaakt van geraffineerde suikers en zetmeel en zitten vol extra vetten en suiker om ervoor te zorgen dat het op brood lijkt. Wil je toch een glutenvrij brood eten? Ga dan voor brood dat is gemaakt van hele granen zoals bruine rijst of havermout, dit bevat weinig suikers en veel vezels.

      

via GIPHY

      

Groene sapjes

Sapjes die gemaakt zijn van kool, spinazie en andere groenten zitten vol met vitamines, mineralen en andere goede voedingsstoffen. Het kan alleen wel zijn dat je de vezels kapot maakt. Als je toch groenten wilt drinken, kun je beter een smoothie maken. Doe er dan ook wat fruit bij, zodat je geen suikercrash krijgt. Omdat de spijsvertering al in je mond begint is het voor je lichaam ook fijn als je wat te kauwen hebt en met het groene sapje je maaltijd vervangen... daar is hij niet vullend genoeg voor.

       

>> Eindelijk: een recept voor een écht lekkere groene smoothie

      

Kombucha

Deze drank wordt geprezen om zijn helende eigenschappen voor zo ongeveer alles: van spijsverteringsproblemen tot gewrichtspijn. Maar behoed jezelf voor deze hype. Er is namelijk tot op heden geen bewijs dat kombucha daadwerkelijk helpt bij deze klachten. Ondanks dat de voedingswaarden per recept verschillen, bevatten de meeste kombuchadranken grote hoeveelheden suiker - dit heeft niet iedereen in zijn dieet nodig. Hoe het dan zit met de probiotica in kombucha? Ja, het is een gefermenteerd voedingsmiddel en dat is inderdaad goed voor de darmwerking. Dus drink het met mate, als je er echt behoefte aan hebt. Kies dan voor een variant met minder dan vier gram suiker per fles. Onthoud dat er ook genoeg andere probiotische voedingsbronnen bestaan, zoals yoghurt, kefir, rauwe zuurkool of tempeh.

     

via GIPHY

     

Amandelmelk

Amandelmelk an sich is niet verkeerd (dikke, vette 'jeuj' voor plantaardige melk) maar blijf goed op de verstopte suikers en carrageen letten. Carrageen is een stof die verandert zodra het in je maag terechtkomt. Het beste is om zelf amandelmelk te maken. Dit doe je door een paar amandelen een nacht te laten weken in een liter water, blend dit (met een paar dadels) en zeef het door een kaasdoek. Deze melk is een paar dagen houdbaar in de koelkast.

     

>> Recept: Maak je eigen amandelmelk

   

Bron: Elle Eten & Men’s Health

We eten te veel zout. Dat weet je. Maar wat doe je eraan? Dit dus: alternatieve smaakmakers!
Je herinnert je de smaak van papil tot papil.
Deze poké, is heel erg oké.