Ceylon kaneel versus Cassia kaneel

Nutrition


Wist je dat er verschillende kaneelsoorten bestaan?

Kaneel is een specerij die iedereen wel in zijn keukenkastje heeft staan. Niet zo gek, het smaakt heerlijk en het heeft ook nog eens een hele waslijst aan gezondheidsvoordelen. Maar wist je dat er twee verschillende soorten kaneel bestaan en dat een daarvan helemaal niet zo gezond voor je is als je zou denken?
  
Kaneel komt van de Cinnamomum boom (kaneelboom) en wordt gemaakt door de bast van deze boom te laten drogen. Door het drogen krult de bast op en krijgt het de herkenbare vorm van kaneelstokjes. Dit kan verpulverd worden waardoor er kaneelpoeder ontstaat. In kaneel zit de stof cinnamaldehyde, die verantwoordelijk is voor de smaak en voor het grote deel van de gezondheidsvoordelen van deze specerij.
  
>> 9x een boost voor je gezondheid
  

Ceylon vs. Cassia

Maar nu, de verschillende soorten kaneel. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten kaneel: ceylon en cassia kaneel. Cassia kaneel komt oorspronkelijk uit China. Het is donker bruinrood van kleur en is de variant die in de meeste supermarkten te vinden is. Ceylon kaneel is ‘de echte’ kaneel en komt uit Sri Lanka. Het heeft een lichtere kleur, smaakt iets zoeter en ruikt iets minder sterk dan zijn Chinese vriend.
  
Beide kaneelsoorten zijn in principe niet slecht voor je gezondheid. Zo beschermen de antioxidanten in kaneel het lichaam tegen vrije radicalen, wat helpt tegen huidveroudering maar ook tegen ziektes zoals Alzheimer en artritis. Ook zorgt kaneel voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel en kan het eetlust opwekkend werken. En dat is niet het enige wat het kan opwekken. Sla je de avances van je partner al een tijdje af met een ‘vanavond niet, ik heb hoofdpijn’-smoes? Spice it up met kaneel - je gerechten dan - en wie weet wat het voor je tussen de lakens doet. Kaneel zou namelijk libido verhogend werken!
  
>> Toptoetje: havermoutcrumble met appel en kaneel
  

Coumarine

Maar waarom is cassia kaneel dan minder goed voor je? In cassia kaneel zit een stofje, coumarine, dat schadelijk voor je lever is wanneer je voor langere tijd te veel tot je neemt. In cassia kaneel zit ongeveer 5 milligram coumarine per 5 gram kaneel. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid coumarine is 0,1 milligram per kilo dat je weegt. Dat is hartstikke weinig, iemand van 70 kilo zit er al met twee theelepels kaneel per dag overheen. Hierdoor kun je dus beter kiezen voor ceylon kaneel, waar nog geen halve milligram coumarine per 5 gram kaneel in zit en (bijna) verwaarloosbaar is. Zo geniet je van de voordelen van kaneel zonder met de nadelen te maken te hebben.
  
>> 5x recepten voor de lekkerste en gezondste muffins
  

Hoe zie je nu het verschil tussen beide soorten?

Het grootste verschil tussen de ceylon en cassia kaneel kun je zien door beide kaneelstokjes naast elkaar te houden. De ceylon is naar één kant gekruld en heeft de vorm van een gerolde sigaar, terwijl de buitenkanten van de cassia kaneel naar binnen gerold zijn en dit stokje de vorm van een krakeling heeft. Ook het poeder verschilt tussen beide kaneel soorten. Ceylon is wat lichter van kleur en heeft een fijnere structuur dan cassia kaneel. Daarbij smaakt Ceylon kaneel wat zoeter en subtieler dan cassia kaneel wat een iets scherpere en bittere smaak kan hebben.
  
Let op deze verschillen wanneer je ‘echte’ kaneel wilt kopen. Zorg ervoor dat je een potje pakt met daarop ‘Ceylon kaneel’ of ‘Cinnamomum verum’. Dan weet je dat je de juiste hebt en van alle voordelen kunt genieten.

 

 

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Doen waar je van houdt en er ook nog geld mee verdienen? Yes, please! 
Met een paar kleine aanpassingen maak je zo je eigen healthy cheesecake.
Náást het feit dat ze veelzijdig en heel lekker zijn.