Koolhydraten, wat moet je er allemaal over weten?

Nutrition


Fabels de wereld uit, feiten erin. 

Koolhydraten zijn een veelbesproken goedje. Zijn ze nou onze beste vriend voordat we de gym betreden of ons aan een andere sport wagen? Slaan we een beetje door met koolhydraten? Mag het allemaal wel een beetje dimmen? Of mag het een onsje meer zijn? Koolhydraten… zijn dat dan net als calorieën die beestjes die ‘s nachts je kleren kleiner maken? Deze macro’s laten de hersenen van de gemoederen overuren draaien. Slapeloze nachten krijg je er haast van. Dat is nou ook weer niet de bedoeling, dus hier vind je een overzicht dat je wijzer zal maken.
  

Word je dik van koolhydraten?

Volgens een onderzoek van Harvard University waarbij 27.000 personen werden onderzocht, is het gigantisch achterhaald dat je dik zou worden door het eten van koolhydraten. Koolhydraten zijn juist hartstikke belangrijk voor je lichaam en kunnen je zelfs helpen om gewicht te verliezen. Klinkt als de omgekeerde wereld? Je wel de juist koolhydraten te grazen nemen.
>> 14 x koolhydraten die kunnen helpen bij afvallen.
  

Nog meer mythes over koolhydraten

De mythe dat je dik kunt worden door het eten van koolhydraten staat er niet alleen voor. Hij wordt vergezeld door 4 andere mythes. Zo hoor je vaak dat enkelvoudige koolhydraten per definitie slecht zijn. Maar dat is helemaal niet zo, je moet er gewoon niet te veel van eten. Zoals bij alles eigenlijk.
>> Die andere 3 mythes lees je hier.
   

Kun je er ook te weinig van eten?

Als je gelooft dat je dik wordt van koolhydraten heb je misschien weleens geprobeerd om te minderen met deze macro. Pas daar wel mee op, want je hebt een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig in je lijf. Als je te weinig koolhydraten eet zul je merken dat je oververmoeid raakt, je last krijgt van hoofdpijn en je sneller een vatbaar zult zijn voor een koutje. Herken je dit en wil je checken of je wel genoeg koolhydraten binnen krijgt, houd dan bij wat je eet op een dag, en laat een app als MyFitnessPal, LifeSum of Mijn Eetmeter voor je uitpluizen of het genoeg is.
>> De details en wat je ertegen kunt doen lees je hier.
  

Hoeveel koolhydraten heb je nodig?

Door bij te houden wat je op een dag eet, kun je ook je macro’s bijhouden, en daarmee hoeveel koolhydraten je eet. Een uitgebalanceerd dieet bestaat namelijk niet louter uit salades. Bij een gezonde maaltijd zijn de koolhydraten, eiwitten en vetten in balans. Volgens de gezondheidsraad is het, wanneer je veel sport, verstandig in verhouding iets meer koolhydraten te eten: 40 tot 60 procent.
>> Hier lees je alles wat je moet weten over het tellen van macro’s.
  

Wat gebeurt er met je als je stopt met koolhydraten eten?

Een koolhydraatarm dieet of zelfs helemaal stoppen met het eten van koolhydraten lijkt een trend te zijn. Maar hoe slim is dit eigenlijk? Dat het haast onmogelijk is staat buiten kijf, want overal vind je koolhydraten in. Fijn voor jezelf is het ook niet, want je verliest kilo’s met vocht; je krijgt allemaal symptomen die lijken op een griepje, omdat je hersenen ergens anders energie uit moeten putten - geen pretje; je energielevel zinkt als een baksteen in helder water als je de grootste toevoer van energie stopzet; je poept niet meer zo lekker; je kunt niet meer alles uit je workouts halen en dat alles is niet ten goede van je humeur.
>> Hier lees je de details.
  

En wat gebeurt er in je lichaam?

Koolhydraten zijn in de loop van de tijd onze belangrijkste bron van energie geworden. ‘Dat hebben we ons lichaam eigenlijk geleerd’. Graan was namelijk een continue factor als het om eten gaat.
Voedingswetenschapper dr. Ludidi vergelijkt je lichaam met een auto die brandstof nodig heeft. Waar je lichaam brandstof vandaan haalt hangt vooral af van wat je gewend bent. "Dit betekent impliciet dat wisselen van brandstof mogelijk is, zij het met enige haperingen. Vergelijk het met een auto die op zowel gas als benzine loopt. De ervaren chauffeurs onder ons weten dat de omschakeling tussen benzine en gas tijdens een rit meestal even duurt en niet onopgemerkt verloopt - noem het gerust haperend", legt de voedingswetenschapper uit.
>> Hier gaat dr. Ludidi nog dieper in op wat er met je lichaam gebeurt als je stopt met het eten van koolhydraten.
  

Alternatieven voor snelle koolhydraten

Misschien wil je dan niet helemaal stoppen met het eten van koolhydraten, maar vervang je de snelle koolhydraten maar wat graag door de langzamere. Probeer vooral voor whole foods te gaan adviseert voedingswetenschapper dr. Ludidi. "Groenten en fruit bevatten grote hoeveelheden vezels, dat is een goede optie, en probeer regelmatig eiwitten te eten. Eiwitten helpen namelijk je spiermassa te onderhouden, maar geven je ook een verzadigd gevoel waardoor je minder snel te veel eet”, voegt hij daaraan toe.
>> De andere alternatieven vind je hier.
  


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Doen waar je van houdt en er ook nog geld mee verdienen? Yes, please! 
Met een paar kleine aanpassingen maak je zo je eigen healthy cheesecake.
Náást het feit dat ze veelzijdig en heel lekker zijn.