Zo zorg je dat je minder suiker binnen krijgt

Nutrition


En gezondere keuzes maakt.

Een koekje vol suiker hier en een drankje met suiker daar. We snappen het, soms is het moeilijk om die zoetigheid te weerstaan. Vooral omdat onze hersenen na een zoete snack een dosis dopamine krijgen, wat ons weer helemaal happy maakt. Toch zul je je nóg een stuk beter voelen als je dat bommetje suiker overslaat en in plaats daarvan van een gezonde snack geniet. Want wat maakt ons nou blijer dan een gezond lichaam?
  
>> Hoeveel suiker is teveel?

   
Minder suiker tijdens je ontbijt

Drink jij ‘s ochtend één (of meerdere) glazen vruchtensap? Vervang dat glas door een vers stuk fruit, of pers je eigen sapje. Je denkt misschien dat je met de sinaasappelsap een stukje fruit naar binnen slokt, maar de meeste fruitdrankjes bevatten een hoop toegevoegde suikers en niet de voordelen van een echt stuk fruit.
   
Probeer suikers niet te vervangen door een andere zoetmaker zoals honing of agave siroop. Deze alternatieven bevatten ook een hoop suikers (glucose en fructose bijvoorbeeld), wat niet goed is voor je bloedsuikerspiegel. Lees hier alles over natuurlijke alternatieven voor suikers.

Een gezond ontbijt kun je het best de avond van tevoren al klaarmaken. Zo grijp je niet gelijk naar een zoet ontbijt als je ‘s ochtend wakker wordt met suiker cravings, maar pak je gewoon wat je al netjes hebt klaargelegd. Overnight oats is bijvoorbeeld een goede en heerlijke optie.
   
>> 5 tips om te minderen met suiker

   
Minder suiker tijdens de lunch

Wanneer je tijdens de pauze in de supermarkt staat, op zoek naar een gezonde lunch, kijk dan niet alleen naar het aantal calorieën op de verpakking. Sommige kant-en-klare broodjes en salades hebben namelijk weinig calorieën, maar een hoop suiker. Zo ben je toch niet zo gezond bezig als je dacht. Deze regel geldt ook voor alle sausjes en dressings die je door je salade wilt gooien. Maak altijd je eigen dressing om weer een onnodige lading suiker te voorkomen.    
   
Tijdens het scannen van de etiketten kan het lijken alsof er geen suiker tussen de ingrediënten staat. Er zijn echter meer dan 50 verschillende benamingen voor suiker. De kans is dus groot dat er een naam wordt gebruikt die je nog niet in je woordenboek hebt opgeslagen. Check hier het lijstje met alle verschillende benamingen van suiker.  

  
>> 5 dingen die met je lichaam gebeuren als je stopt met toegevoegde suikers

   
Minder suiker tijdens het avondeten

De makkelijkste manier om te minderen met suiker is door bewerkt voedsel te vermijden. Geen zakjes en pakjes dus die je alleen maar hoeft op te warmen. Go back to basic en gebruik verse ingrediënten om zelf een maaltijd in elkaar te zetten. Zo krijg je ook gelijk meer groenten binnen en weet je precies wat er allemaal in je eten zit.

   
Minder suiker in snacks

Tussen de middag is het logisch dat je even wilt snacken. Om te zorgen dat je niet gelijk een pak koekjes er doorheen jaagt kun je het best een gezonde snack paraat hebben. Zoete groenten zoals paprika’s en zoete aardappel zullen jouw sweet tooth wel tevreden stellen. Eet het met een beetje hummus en je zult de chips met dip niet eens missen. Wanneer je zin hebt in een zoet drankje kun je het best voor een kop thee gaan. En dan natuurlijk niet met zes scheppen suiker. 
 
>> 6 signalen dat je toch écht verslaafd bent aan suiker

   
Bron: Diabetesfonds

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?

 

Om jouw wrap naar the next level te tillen.