5 foods die echte vitamine C-bommetjes zijn

Nutrition


Belangrijk voor je immuunsysteem en de opname van ijzer en nog veel meer.

Vitamine C is onwijs belangrijk voor de groei en het herstel van bindweefsel, je immuunsysteem en de opname van ijzer. Je lichaam kan zelf geen vitamine C aanmaken of opslaan, dus is het belangrijk dat je dit antioxidant goed aanvult. Een chronisch tekort kan leiden tot gingivitis (ontsteking van het tandvlees), bloedarmoede en je loopt langer met een griepje rond dan nodig. Deze vitamine C-bommetjes geven je weerstand een boost!

   
1. Rozenbottel

De rozenbottel staat stipt op nummer 1 met 560 mg (!) vitamine C per 100 gram. Dat is ongeveer 10 keer meer dan een sinaasappel, die ongeveer 54 mg vitamine C bevat. Ook zijn deze vruchten rijk aan vitamine A (goed voor huid en ogen), B1 (energievoorziening en zenuwstelsel) en B2 (energievoorziening en stofwisseling). Het is niet echt lekker om rauw te eten, want hij is nogal zuur en bitter, maar je kunt het ook binnenkrijgen in de vorm van rozenbotteljam (zonder toegevoegde suikers) of rozenbottelthee. 
   
>> De beauty benefits van vitamine C

  
2. Papaya

Deze tropische vrucht kan een indrukwekkende 240 mg per 100 gram aan vitamine C opleveren. Daarnaast levert papaya ongeveer de helft aan energie (33 calorieën per 100 gram) dan veel ander fruit en daarmee kun je het dus wel een ‘slanke’ fruitsoort noemen. Extra bonus: hij bevat ook veel vitamine A en vezels.

 
3. Guave

Weer een exotisch vruchtje die een echt vitamine C-bommetje is, met 230 mg per 100 gram. Het kost je wel wat, want de vrucht moet van ver komen, maar zorgt wel meteen voor een zomers gevoel. Ook een leuk weetje: in een onderzoek door het Hyderabad’s National Institute of Nutrition in India kwam de guave naar boven als de meest gezonde vrucht voor het menselijk lichaam. Hierbij werd gekeken naar de hoeveelheid antioxidanten in de 14 meest gegeten vruchten in India.
   
>> Dit zijn de échte powerfoods
     

4. Rode paprika

De rode paprika is wat betreft vitamine C de superster van de paprika-familie. Hij is niet alleen zoeter dan de gele en groene variant, maar ook rijker aan vitamine C (190 mg per 100 gram). Een paar stukjes rauwe paprika en je zit al aan je dagelijkse aanbevolen portie vitamine C. Lekker als snack met een hummusdip, door een salade of je vult ze.
 

5. Broccoli

Deze groene groente met een stevige bite bevat veel vitaminen. In 100 gram zit maar liefst 89,2 mg vitamine C. Ook is het een echt vezelbommetje en bevat het niet zo veel calorieën, waardoor de broccoli hoog in de lijst van gezonde groenten staat. Uit een onderzoek van het Amerikaanse Department of Agriculture blijkt dat personen die dagelijks 24 gram vezels binnenkrijgen, 90 kcal extra konden eten zonder daarvan aan te komen. We like!

 
>> 7 x waarom je vaker broccoli moet eten

Je lievelings smaken samen in één hap.
Klinkt als... een gerecht dat ook niet misstaat op de ontbijttafel. Aan de slag!
Topatlete Dafne Schippers over haar pre- en postworkout snacks
Dr. Ludidi en Nurdin Pattipilohy van de Vondelgym leggen het uit.