Zo voorkom je dat je overeet

Nutrition


Kijk je ook de hele dag uit naar het avondeten? Zo zorg je ervoor dat je niet overeet.

De hele dag ben je lekker, bewust en gezond bezig en eet je niet meer dan nodig, maar zodra je thuiskomt verandert dat. Ineens krijg je zó-véél trek dat je zin heb om de hele versafdeling van de supermarkt soldaat te maken! Zodra het eten op tafel staat heb je binnen een paar minuten het hele bord weggewerkt en schep je makkelijk nog een keer op. Na die eetbui voel jij je niet bepaald fijn: je krijgt buikpijn en het kan zorgen voor slaapproblemen. Met deze tips voorkom je dat je overeet:

                 

#1. Eet voldoende

Een reden dat je teveel eet tijdens het avondeten, kan zijn dat je de uren daarvoor juist te weinig at. Dit kan komen doordat je heel druk met werk bent waardoor een volwaardige lunch erbij inschiet. Of misschien is de tijdspanne tussen lunch en avondeten te lang om te overbruggen waardoor je erge trek krijgt. Neem daarom een gezonde snack als tussendoortje en ga voor een goede lunch. Een appel kan al verschil maken.

       

>> 12 tips om mindful te eten

          

#2. Drink water

Door voor het avondeten een groot glas water te drinken, zit je eerder vol en komt dat seintje ook eerder binnen. Vaak heb je namelijk tijdens het eten niet door dat je eigenlijk al vol zit, maar door de bodem water merk je dit eerder, waardoor de kans kleiner is dat je nog een keer opschept.

        

#3. Pannen in de keuken

Laat de pannen na het opscheppen niet op tafel staan, maar houd ze in de keuken. Zo wordt de stap - letterlijk - groter om nog een keer op te scheppen en stel je het uit. En zoals het gezegde luidt: van uitstel komt afstel. Zodra het eten een beetje gezakt is merk je dat je vol zit en is het dus niet nodig nog een ommetje te maken naar de keuken.

         

>> 10 foodtips uit de Blue Zones

       

#4. Gezonde vetten

Zorg dat je genoeg proteïne, koolhydraten en vetten binnenkrijgt tijdens je ontbijt en lunch. Dit zorgt ervoor dat je genoeg energie binnenkrijgt voor de dag en je ’s avonds geen enorme trek krijgt. Koolhydraten zorgen voor energie en deze foods zitten vol proteïne. Gezonde vetten uit avocado, noten, zaden en olijfolie zorgen voor een ‘vol’ gevoel. Extra avocado eten vinden we zeker geen straf, toch?

         

>> Ga je méér eten als je samen eet?

        

#5. Neem een break

Het gaat er niet alleen om wat je eet, maar ook om hóe je eet. Neem als je op de helft van je maaltijd zit een break van tien minuten en concludeer dan hoeveel je nog wilt en kunt eten. Stop met eten als je voor tachtig procent vol zit, dan heb je namelijk al genoeg gegeten. Door meer bewust te eten kun je er beter van genieten.

We eten te veel zout. Dat weet je. Maar wat doe je eraan? Dit dus: alternatieve smaakmakers!
Je herinnert je de smaak van papil tot papil.
Deze poké, is heel erg oké.