Hoe herpak je jezelf na een eetbui?

Nutrition


Oeps, gister iets te hard gegaan op de chocolade, chips en fastfood en vandaag keihard spijt? Hier is je game plan.

Je zou het eten van junkfood niet direct vergelijken met gokken of drugs, maar het heeft wel een soortgelijk effect op je hersenen. Voeding met een hoge glycemische index veroorzaakt eerst een hoge piek in je bloedsuiker, gevolgd door een snelle daling. Deze snelle verandering triggert het genotscentrum in je hersenen, dat zorgt ervoor dat jij al snel weer trek krijgt in meer, meer, meer. Kortom: nu weet je waarom je het niet bij één snackmoment kon houden.
 
Maar wat is gebeurd is gebeurd. Hoewel: let erop dat het niet te vaak voorkomt en je natuurlijk geen patroon begint te ontwikkelen. Lees daarom sowieso deze tips om in het vervolg overeten te voorkomen.
 
Wat is slim?
Een logische gedachte na het verorberen van 5.000 calorieën in een sessie is dat je daarna een hele tijd niets eet – een halve dag of misschien zelfs langer. Maar ook dat is niet gezond! Je zult je ongetwijfeld opgeblazen en zwaarder voelen – het eten is immers nog aan het verteren en je houdt waarschijnlijk vocht vast door het vele zout dat ongezond eten doorgaans bevat. Probeer het toch niet te zien als totale mislukking maar als enkele uitglijder. Het beste wat je kunt doen is om gewoon weer je gezonde levensstijl op te pakken.
 
Niet balen!
Je hoeft jezelf niets te ontzeggen, maar wacht even tot je weer trek krijgt. Daarna maak je dezelfde gezonde keuzes zoals je voorheen al deed. Probeer niet te hard te balen, zet je eroverheen! Kijk eens naar je totale voedingspatroon over de hele week – dan valt het misschien best mee. Gezond wordt je niet in één dag, ongezond wordt je dus ook niet in één dag. Drink veel water om het extra zout kwijt te raken en ga een keertje extra sporten om je lichaam een flink opstootje te geven.
  
 
Lees ook:
>> 5 tips om jouw snackgedrag aan te passen
 
>> Deze 5 simpele eetregels helpen jou snel(er) af te vallen

Want soms heb je gewoon trek in dikke, luchtige American pancakes.
Want je hebt vast wel eens voor het schap staan twijfelen welke je moest kiezen…
Eet je vegetarisch en ben je soms bang dat je niet genoeg ijzer binnenkrijgt nu je vlees van het menu hebt geschrapt? Dan zijn deze foods ideaal om je ijzerinname te verhogen.
Ter ere van de verjaardag van Koning Wim-Lex zetten we oranje frieten op tafel.