Onderzoek wijst uit: we lunchen te kort

Nutrition


Dit is waarom je er beter de tijd voor kan nemen.

Wij Nederlanders werken, werken en werken. We zijn zó gefocust op onze taken dat we minder de tijd nemen voor het middagmaal. En uit onderzoek blijkt dat dat helemaal niet zo verstandig is.
    
De meerderheid van de Nederlandse werkers verlaat zijn werkplek om buiten de deur een lunch te nuttigen. Het liefst wordt dit gedaan in gezelschap van collega’s om de (werk)band te versterken. En één op de vijf eet gauw zijn bammetjes op achter zijn of haar bureau. In Nederland doen we gemiddeld zo’n zesentwintig minuten over ons maaltje in de middag. Dat is zelfs twee minuten korter dan in 2012.  

via GIPHY

    
Maar vanwaar de haast? Volgens een onderzoeker van Eurest - het bedrijf wat het onderzoek heeft uitgevoerd - is dit typisch iets Nederlands. Het zit zo’n beetje in onze genen om die gesmeerde sneetjes zo snel mogelijk naar binnen te schuiven. Het onderzoek beweert dat wij Dutchies eten zien als een ‘noodzakelijk kwaad’. Met slechts zesentwintig minuten op de teller zijn wij dé recordhouder van de snelle lunch. We ‘verslaan’ hiermee alle andere Europese landen. Maar of we daar nou zo trots op moeten zijn…
    
>> 10x inspiratie: healthy gerechten in 10 minuten

    
TIJD REKKEN
Volgens onderzoekers is het noodzaak dat je voldoende tijd neemt voor je middageten. Een langere lunchtijd zorgt er namelijk voor dat je productiviteit over de gehele dag toeneemt. En daar heb jij - en je baas - alleen maar profijt van. Goed nieuws! Nederlandse bedrijven zijn behoorlijk flexibel als het aankomt op het zelf bepalen van het lunchmoment. 71 procent van onze vaderlandse bedrijven is redelijk flexibel als het aankomt op het zelf inplannen van het maal in de middag, en 35 procent heeft zelfs helemaal geen regels. De laatste 29 procent heeft het lastiger; die hebben helemaal geen zeggenschap.
    
Wat wij Nederlanders graag eten als lunch? Op nummer één staat de ongekend populaire belegde boterham. En de tweede plek is gereserveerd voor (vers) fruit.
    
Lees ook:
>> 9 slimme tips om het aantal calorieën van je lunch naar beneden te schroeven
>> Start fris: 8 tips om meer te bewegen op je werk
   
Bron: NU.nl

Dit eet onze hoofdredacteur het allerliefst.
En andere handige tips and tricks.
Want eerlijk: wat is Kerst nou zonder behoorlijke pudding? Precies, niet compleet. Het perfecte recept voor de perfecte, gezonde kerstpudding: híer!
Kerst hoeft helemaal niet ongezond, bewijzen deze verrukkelijke en glutenvrije zoete taartjes maar weer. Het recept!