Future-proof: deze veranderingen gaan we in 2025 zien bij sportswear

Als snelstgroeiende segment in de mode-industrie belooft 2025 een belangrijk jaar te worden voor sportswear.

© Getty Images - Klaus Vedfelt

Veranderingen sportswear 2025

De sportbranche is booming, blijkt uit het negende State of Fashion report van McKinsey & Company en BoF Insights. Terwijl het rapport vorig jaar focuste op economische onzekerheid, duurzaamheid en AI, gaat sportswear er dit jaar vandoor met de hoofdprijs. We delen de belangrijkste inzichten uit het rapport en wat dit voor jou als sportliefhebber, en eigenlijk de hele sportindustrie, betekent in 2025. En da’s nogal wat.

Mode in 2025: dit weten we nu

Laten we meteen ter zake komen: ook het aankomende jaar zal vol uitdagingen zitten voor de mode-industrie. Zo beschrijft het rapport dat 80 procent van de fashion leaders geen verbetering in de marktomstandigheden verwacht. Het vertrouwen van consumenten is laag en duurzaamheid raakt steeds meer op de achtergrond. Bummer. Waar de focus wél ligt, is innovatie, technologie en klantgerichtheid. Om klanten voor zich te blijven winnen zullen merken, met name gevestigde sportmerken, hun bestaande strategieën flink om moeten gooien.

Wat betekent dit voor sportkleding?

Achter je flitsende sportkleding en high-performance schoenen is een flinke strijd gaande. Nieuwe en innovatieve merken, ook wel ‘challengers’ genoemd, nemen in hoog tempo marktaandeel over van grote namen als Nike en Adidas. In 2024 veroveren challengers zoals Lululemon, Gymshark en HOKA, al meer dan de helft van de economische winst. Dit hebben ze te danken aan hun innovatieve producten, het inzetten van sterke merkambassadeurs en doordachte marketingstrategieën. Deze trend lijkt door te zetten in 2025, waarbij sportkleding als segment sneller zal groeien dan de rest van de mode-industrie.

En voor jou?

Of je nu graag shopt bij kleinere nichemerken of juist de grote namen, je ziet het aankomende jaar een verschuiving. Met hippe designs, vernieuwde technologieën en fijne prijzen proberen sportmerken je aandacht te trekken. Daarnaast proberen ze een persoonlijke connectie te maken door in te spelen op je persoonlijke waarden, bijvoorbeeld diversiteit en duurzaamheid. Eén ding is zeker: sportkleding blijft het komende jaar volop in beweging.

Volg je Women's Health al op Facebook, Instagram en TikTok?