Schokkend: 70% van de mensen verkiest korting boven ingrediënten skincare
Het vergelijken van de ingrediënten van dure en goedkopere producten kan verrassend veel overeenkomsten tonen.

Wij Nederlanders zijn dol op koopjes en vallen al snel voor aanbiedingen zoals 2 + 1 gratis, de tweede voor de halve prijs of een gratis item bij een minimale besteding. Natuurlijk is goed om op de kleintjes te letten, maar laat je niet te gauw om de tuin leiden. Wist je dat 70 procent van de consumenten van huidverzorgingsmerk verandert vanwege een aanbieding, ongeacht de ingrediënten? Dit is opvallend, vooral omdat experts zoals dermatoloog Marjolein Leenarts benadrukken dat juist de ingrediënten de doorslaggevende factor zouden moeten zijn bij het kiezen van huidverzorgingsproducten.
Verleid worden door kortingen
Uit onderzoek van Leenarts blijkt dat een groot deel van de consumenten zich gemakkelijk laat verleiden door aantrekkelijke kortingen. Volgens Leenarts, is dat niet altijd de beste strategie. 'Hiermee bedoel ik dus niet dat de duurste skincare gegarandeerd het beste is. Integendeel zelfs! Het is juist fijn als je je huidverzorgingsproducten voor een goede prijs kunt aanschaffen', legt ze uit. Wel is het belangrijk om altijd naar de ingrediënten te kijken. De producten die je kiest moeten wel daadwerkelijk iets goeds doen voor je huid.'
Hoe weet je welke ingrediënten goed of slecht zijn voor je huid?
'Dit is een hele lastige vraag', geeft Leenarts toe. 'Er zijn natuurlijk geen gevaarlijke ingrediënten. Goed of slecht is heel zwart-wit. Wat werkt qua huidverzorging is heel persoonlijk, dus experimenteer daarmee.' Wat veel mensen volgens haar niet weten is dat je een allergie kunt opbouwen. 'Mensen denken vaak dat een allergische reactie wordt veroorzaakt door een nieuw product dat ze zijn gaan gebruiken. Maar je kunt ook een allergie ontwikkelen voor een product dat je al jaren zonder problemen gebruikt. De herhaalde blootstelling aan producten met veel allergenen (zoals geurstoffen) kan namelijk leiden tot het ontwikkelen van allergische reacties in de loop van de tijd. Plotseling kun je dan allergisch reageren op iets dat je altijd hebt verdragen. De meest voorkomende oorzaak van dergelijke allergische reacties zijn parfum en geurstoffen in skincare producten.'
Laat je ook niet misleiden door alle aanbiedingen, voegt Leenarts toe. 'Een van origine duur product is niet per se beter dan een goedkope dagcrème of serum', zegt ze. 'Verder is zo'n hele skincare-routine van 10 stappen écht niet nodig. Het kan zelfs negatieve gevolgen hebben.'
Drie aandachtspunten bij het kopen van skincare
Bij het shoppen voor verzorgingsproducten is het dus verstandig om goed naar de ingrediënten te kijken. Verder geeft Leenarts nog drie belangrijke tips:
1. Gebruik van producten uit één lijn
Veel consumenten denken dat het gebruik van producten uit dezelfde lijn de beste werking garandeert. 'Less is more, wat mij betreft. Vooropgesteld heeft een gezonde huid weinig tot geen skincare producten nodig: hooguit dagelijks een goede SPF en cleanser. Volledige lijnen aan serums en crèmes zijn in mijn ogen puur marketing.'
2. Goede skincare hoeft niet duur te zijn
Het vergelijken van de ingrediënten van dure en goedkopere producten kan verrassend veel overeenkomsten tonen. 'Het belangrijkste is dat je je ervan bewust bent dat een dure prijs niet gelijk staat aan de beste ingrediënten. Er is echt geen enkel ingrediënt dat maakt dat sommige dagcrèmes zó bizar duur zijn. Je betaalt dan echt voor de marketing', vertelt ze. 'Gelukkig blijkt dat de meeste consumenten tussen de 11 en 20 euro per maand uitgeven aan skincare: meer hoeft dat ook echt niet te zijn.'
3. Opbouwen van allergieën
Je huid kan niet gewend raken aan skincare producten, maar wel allergieën opbouwen. 'Ja, zelfs als je ze in het verleden zonder problemen hebt gebruikt', zegt de dermatoloog. Veel skincare gebruikers denken daarnaast dat je af en toe van product moet wisselen zodat je huid de effecten blijft voelen. Onzin, vindt ze. 'Als een goed product werkt voor je huid zal het dat ook bij langdurig gebruik blijven doen. Wel moet je oppassen voor allergieën. De herhaalde blootstelling kan namelijk leiden tot het ontwikkelen van allergische reacties in de loop van de tijd.' Daarom is het goed om de ingrediënten van je skincare goed te controleren en alert te zijn op eventuele veranderingen van je huid.
De invloed van social media en trends
Vooral jongeren laten zich sterk beïnvloeden door hun omgeving en social media. 'Voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar oud is de mening van hun omgeving een belangrijke reden om te wisselen van producten. Ook laat deze doelgroep zich meer beïnvloeden door influencers dan een andere leeftijdscategorie', legt de huidexpert uit. Dit kan alleen wel leiden tot onnodige aankopen van producten die je misschien helemaal niet nodig hebt en maandenlang ongebruikt in je badkamerkastje blijven staan.
Het is verleidelijk om te kiezen voor de scherpe aanbiedingen en trends die je dagelijks tegenkomt. Maar de volgende keer dat je in de drogist staat, neem een moment om echt naar de ingrediënten te kijken en bedenk wat jouw huid daadwerkelijk nodig heeft. Zoals Marjolein Leenarts het mooi samenvat: 'Ik zeg altijd, de beste (zonnebrand)crème is diegene die jij daadwerkelijk smeert. Dus blijf bij jouw favorieten. Kijk naar jouw huid en wat die nodig heeft.'
Volg je Women's Health al op Facebook, Instagram en TikTok?