Borstkankerpatiënt Merel (32) wil de zorg toegankelijker maken met nieuwe app

Ze verbaasde zich over de technologische achterstand in de zorg en kwam zelf in actie!

In 2019 kregen 14.862 vrouwen de diagnose borstkanker. Een van deze vrouwen was de toen 28-jarige Merel uit Rotterdam. Haar wereld werd volledig op zijn kop gezet: een jonge twintiger vol dromen en ambities was opeens vooral nog 'kankerpatient'. Haar diagnose kwam als een shock, maar tijdens haar behandeling van ruim een jaar kreeg ze ook inzichten. Over hoe de zorg beter kan, bijvoorbeeld. Voor zowel patiënt als zorgverlener.

Met een rugzak aan ervaring in de IT maakte ze grote dromen werkelijkheid. Nu, vier jaar later, werkt Merel met een team van experts aan een app die de gezondheidszorg nog weleens drastisch kan veranderen.

Doolhof aan middelen en apps

Terwijl Merel verschillende behandelingen onderging, liep ze tegen dingen aan die de toch al zware behandeling nog uitdagender maakte. Zo vond ze het bijvoorbeeld lastig om het overzicht te bewaren in alle nieuwe informatie die op haar afkwam. 'Het was gewoon een doolhof, al die verschillende apps en middelen zoals folders en afsprakenbrieven. Door de beperkte functionaliteit van het digitale ziekenhuis portaal voelde het alsof ik terugging in de tijd,' vertelt Merel.

Dat kan beter, dacht ze. Door haar werkervaring als UX-designer in de commerciële sector, kreeg een idee voor een app: een persoonlijke assistent die je wegwijs maakt in het ziekenhuis en je overal doorheen gidst. Zo bedacht ze bijvoorbeeld hoe fijn het zou zijn om realtime updates te ontvangen tijdens een chemodag. 'Het lijkt eigenlijk iets heel kleins, maar het gevolg van een goede app is heel groot,' vertelt Merel. 'Patiënten krijgen hierdoor het gevoel van vrijheid en controle terug. En ze kunnen hun bezoek aan het ziekenhuis fijner inrichten. Je durft eigenlijk nergens heen te gaan tijdens zo'n chemodag, want je hebt geen idee of je weg mag, of moet blijven. Dan zit je dus soms uren in een wachtkamer en dat is ontzettend jammer, want hoe fijn zou het zijn om een stukje te kunnen wandelen tussendoor, of ergens buiten de context van het ziekenhuis een kopje koffie kunt drinken?'

Administratieve rompslomp

Mensen inzicht geven in het behandelproces en uitleg geven over wat er allemaal gaat gebeuren en hoe lang dat nog duurt, heeft ook voor het ziekenhuis veel voordelen. Zo scheelt het bijvoorbeeld een heleboel administratieve rompslomp. 'Onderzoek heeft aangetoond dat zorgverleners ruim 40 procent van hun tijd besteden aan administratie doorvoeren', legt Merel uit. 'Ze ervaren gigantisch hoge werkdruk, en al die administratie houdt ze gewoon weg van directe zorgtaken. Ook voor patiënten is het heel vervelend om steeds weer je verhaal te moeten vertellen aan verschillende artsen, omdat dossiers niet doorgestuurd kunnen worden of formulieren die steeds opnieuw moeten worden ingevuld. Het zou toch geweldig zijn als zorgverleners zich weer kunnen focussen op waar ze goed in zijn?'

Grote toekomstdromen

Dit waren slechts een paar van de ideeën die Merel heeft uitgewerkt. Uiteindelijk heeft ze wel 100 schetsen aan haar arts, dr. Linetta Koppert, cadeau gegeven als bedankje voor de goede zorgen die ze heeft mogen ontvangen. Het Erasmus MC heeft daarna besloten om verder te gaan met de plannen. Wat bleek? De dingen waar Merel tegenaan liep waren eigenlijk heel universeel. Op dit moment werkt ze voor het Erasmus MC aan de ontwikkeling van Digizorg, samen met een team van 50 specialisten. 'Het moet een digitaal platform worden waar alle gezondheidszaken samenkomen. Geen losse apps en dossiers meer dus, maar één compleet overzicht', aldus Merel. Ook willen ze gaan uitbreiden naar andere ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en revalidatiecentra: 'Mijn grootse droom is om hier uiteindelijk met alle zorgverleners in Nederland aan te werken. Zodat we in de toekomst de zorg efficiënter en beter kunnen maken voor zowel de patiënt als de zorgverlener.'