Geen succes op Tinder? Dit is waarom meer swipen je minder kans geeft op een match

Elke keer dat jij een profiel naar links of naar rechts swipet, wordt de kans op liefde kleiner. Dit is hoe het komt!

Naar links, weer naar links, oeh deze mag naar rechts. Op verschillende datingapps swipen we erop los, maar wat levert het op? Gespierde duimen, dat in elk geval. Uit onderzoek blijkt namelijk dat millennials gemiddeld 10 uur per week besteden op datingapps. In 2021 zaten alleen al op Tinder 57 miljoen mensen. De ware voor jou zit daar vast tussen, toch? Toch hebben datingapps ook nadelen. Sociaal psycholoog Tila Pronk onderzocht de keerzijde van datingapps.

Datingapps: succes gegarandeerd?

Vroeger was het gebruikelijk om je grote liefde ontmoette in de kroeg, de trein, of via vrienden. Maar sinds de komst van swipe-apps rond 2012 is wifi je favoriete wingman. Tegenwoordig is de meest gebruikelijke plek om elkaar te ontmoeten namelijk: online. Bijna de helft van de koppels heeft elkaar tegenwoordig online ontmoet.

Vrijgezellen in overvloed

Online daten is dus een groot succes. Het is toch niet voor niets dat zoveel koppels elkaar online hebben ontmoet? 'Vergis je niet, het aantal mensen zonder een relatie neemt juist drastisch toe. Er zijn meer vrijgezellen dan ooit, het aantal scheidingen neemt toe en ook het aantal jongeren zonder een relatie stijgt', vertelt Tila.

Het zou kunnen dat deze mensen helemaal happy zijn met het vrijgezellen bestaan en niet anders willen. Dat is niet altijd het geval, volgens Tila: 'Uit cijfers blijkt dat de meeste mensen juist wel een relatie willen, vooral jongeren.’

De keuze is reuze op datingapps

Vrijgezellen willen een relatie en met een datingapp kun je elkaar makkelijker vinden dan ooit. In de eerste instantie lijkt deze enorme voorraad aan potentiële partners heaven on earth. Maar vervolgens raak je in de war en lukt het je niet om een partner te vinden. Hoe dit komt? Tila: ‘Dit heeft te maken met de gevolgen van choice overload, oftewel een overdaad aan keuzes, daar is veel onderzoek naar gedaan.’

Help, keuzestress!

Eerder onderzoek naar choice overload is niet gedaan met stelletjes, maar met potjes jam. ‘Stel je voor, je gaat naar een supermarkt voor jam en je kan daar kiezen uit twintig verschillende potjes. Eerst denken mensen, al die smaken, dat is fantastisch. Maar na vier potjes wordt het eigenlijk al lastig kiezen. Wat doe je dan? Er werden twee reacties die teruggezien door de onderzoekers. 'Ten eerste: paralyse, mensen bevriezen en kiezen helemaal niet. De overdaad aan keuze legt ze lam en ze besluiten hun keuze uit te stellen. Ten tweede, lagere tevredenheid. Wanneer je toch kiest ben je minder tevreden met je uiteindelijke keuze.'

Expectations VS reality

Het bevriezen én de ontevredenheid heeft te maken met de verwachtingen die we hebben. Teveel te kiezen betekent ook te hoge verwachtingen. ‘Als het om een overdaad aan keuzes gaat, krijg je compleet onrealistische verwachtingen over het eindproduct.’ Hoewel het dus fijn lijkt om te kunnen kiezen uit veel opties heeft het uiteindelijk negatieve psychologische gevolgen voor ons. Dit wordt de keuzeparadox genoemd.

De keuzeparadox bij online dating apps

Heel leuk en aardig allemaal, maar je hebt geen datingapp gedownload omdat de jam op was. Toch is deze vergelijking niet voor niks. De keuzeparadox speelt namelijk ook een rol bij online daten, bleek uit onderzoek van Tila. Voor dit onderzoek maakte ze zelf een online dating platform na. Via dit platform kregen de vrijgezelle deelnemers potentiële partners te zien die ze konden accepteren of afwijzen.

Tila: ‘En wat zag ik? Hoe langer de deelnemers bezig waren en hoe meer profielen ze dus voorgeschoteld hadden gekregen, hoe groter de kans was dat ze gingen afwijzen.’ Dit gebeurt dus ook op tinder. Hoewel je juist op die app zit om een mogelijke partner te vinden kom je in een toestand van continue afwijzing.’ Tila heeft dit fenomeen 'the rejection mindset' genoemd. 'Het komt dus overeen met het bevriezingseffect van de potjes jam. Je blijft maar swipen en kiest uiteindelijk helemaal niet meer.'

The rejection mindset treedt op vanaf het moment dat je begint met swipen. De kans op een match is hierdoor het grootst bij het eerste profiel dat je ziet wanneer je de app opent. Daarna kickt de rejection mindset in en wordt de kans op een match steeds kleiner.

Meer swipen betekent minder matchen

Dus meer swipen is minder kans op een match? Hoe dan? Tila onderzocht wat er psychologisch gebeurde bij de deelnemers van het onderzoek. ‘Mensen werden tijdens het swipen steeds minder tevreden met de profielen die ze te zien kregen en werden zelfs pessimistischer over de kansen om de liefde überhaupt nog te vinden. Deze psychologische processen verklaren waarom ze steeds minder interesse hadden in de profielen.’

Zijn je vingers na al het swipen getraind genoeg voor de olympische spelen, maar heb jij de ultieme match nog niet gevonden? Bedenk jezelf dan: hoe langer je swipet, hoe minder kans je hebt om the one te vinden. En goed voor je humeur is het ook niet. Dus neem af en toe break van de datingapps en kijk om je heen. Misschien vind je je lover wel in de supermarkt op de jam-afdeling, want op elk potje past een dekseltje!

Volg je Women's Health al op Facebook, Instagram en TikTok?