Waarom krijgt de één wel een burn-out en de ander niet?
Er is een belangrijk verschil.
Stress en burn-out zijn twee hele verschillende dingen. Stress kan leiden tot een burn-out, maar het hebben van veel stress betekent niet automatisch dat iemand een burn-out krijgt. In Nederland ervaart zo’n 17% van de werknemers burn-out klachten. Het aantal personen met klachten neemt vooral sterk toe onder vrouwen en millennials. Waarom krijgt de één wel een burn-out en de ander niet?
Emotionele intelligentie
Lange dagen en een hoge werkdruk kunnen leiden tot heel veel stress, maar je kunt je hier tegen wapenen. Wetenschappers Kandi Wiens en Annie McKee doen veel onderzoek naar burn-outs op de werkvloer. Kandi heeft 35 ziekenhuisdirecteuren in Amerika beoordeeld op hun stressniveau en hoe zij zich staande houden bij een crisis op werk. Maar liefst 69% van de ziekenhuisdirecteuren omschreef hun stressniveau als ‘ernstig’, ‘zeer ernstig’ of ‘het ergst mogelijk’, maar de meerderheid van hen had geen burn-out verschijnselen. Deze ziekenhuisdirecteuren deelden een belangrijke eigenschap waardoor zij hun stress onder controle kunnen houden: emotionele intelligentie.
Hoe helpt emotionele intelligentie bij stress?
Emotionele intelligentie bestaat uit verschillende elementen. Zo heb je je emotionele zelfbewustzijn, dit helpt ons om onze frustratie of angst te begrijpen en helpt ons vermogen om verschillende reacties hiervoor te overwegen. Een ander element is zelfmanagement, wat ervoor zorgt dat je kalm kunt blijven, je impulsen kunt beheersen en met een gepaste reactie te komen. Ook helpt het element empathie om de stress te bestrijden. Als we ons proberen in te leven in anderen en hen proberen te begrijpen, beginnen we vaak om hen te geven. Al deze onderdelen van emotionele intelligentie zorgen ervoor dat we de hulp krijgen die we nodig hebben om stress niet te laten omslaan in een burnout. Je kunt je emotionele intelligentie elke dag oefenen en verbeteren. De ziekenhuisdirecteuren uit het onderzoek delen hun belangrijkste adviezen met jou:
1. Wees niet de bron van je eigen stress
Ieder van ons heeft wel eens dat kritische stemmetje in haar hoofd. Zodra dit leidt tot extreem perfectionisme word je veel meer vatbaar voor stress. En het ergste is nog, die creëer je zelf. Wees dus niet te hard voor jezelf. Uit onderzoek blijkt dat leiders die zijn afgestemd op de druk die ze op zichzelf uitoefenen, beter in staat zijn om hun stressniveau te beheersen.
2. Weet wat je niet kunt
Ken je sterke punten, maar ook juist je zwaktes. De ziekenhuisdirecteuren die zich omringden met adviseurs en om hulp vroegen op kwesties waar ze minder verstand van hadden waren veel beter in staat om zich staande te houden in stressvolle situaties.
3. Mindfulness
Veel ziekenhuisdirecteuren beschreven het gebruik van mindfulness technieken als zeer nuttig. Het vertraagt hun hartslag, verlaagt hun spanningsniveau en zorgt ervoor dat zich meer kunnen openstellen voor andere oplossingen. Mindful zijn zorgt er niet alleen voor dat je beter omgaat met stress, ook zorgt het voor een betere focus en een beter geheugen.
4. Verplaats jezelf in de ander
De stress van conflicten is de meest genoemde oorzaak van burn-out verschijnselen op de werkvloer. Voorkom conflicten door je tijdens het gesprek in de ander te verplaatsen. Door zijn of haar perspectief te begrijpen en goed te luisteren zul je een stuk sneller samen tot de oplossing komen en de samenwerking verbeteren. Bye bye stress en conflict.