Dit is waarom een opgeruimd bureau je productiever maakt

Hoe jouw werkplek eruit ziet heeft een groot effect heeft op de manier waarop je werkt.

© Westend61

opgeruimd-bureau.jpg

Hoe ziet jouw bureau eruit? Laat je het iedere dag netjes en opgeruimd achter? Of zie je misschien een kleine ophoping van gebruikte koffiemokken, pakketjes en andere spulletjes die zijn blijven liggen? Steeds meer bedrijven hanteren een clean desk policy. Dit is niet voor niets. Hoe jouw werkplek eruit ziet heeft een groot effect heeft op de manier waarop je werkt.

Het rommeltje op je bureau beïnvloedt je hersenen en je werk

Zo verlies je telkens weer kostbare tijd als je op zoek moet gaan naar dat ene contract of die verloren aantekeningen op een rommelig bureau. Maar dit is niet alles. Een niet opgeruimd bureau beïnvloedt je ook op een meer indirecte manier. Uit onderzoek van Libby Sander, professor aan de Bond University in Australië, blijkt dat de rommel op je werkplek ook invloed heeft op je emoties, gedrag, beslissingen en relaties met anderen. Wetenschappers in Amerika hebben ook de invloed van stress en rommel op je bureau onderzocht. Het is een vicieuze cirkel: rommel geeft meer stress, maar ook: hoe meer stress, hoe meer rommel. Als je gestrest bent is de kans groot dat je beslissingen uitstelt en meer materiaal van alle lopende projecten binnen handbereik wil houden. En ja daar ga je, zo krijg je een werkplek met nog meer rommel waar je zelf ook weer meer gestrest van wordt.

Ons brein is dol op orde

Je denkt misschien dat jij hier geen last van hebt en dat dit alleen voor anderen geldt, maar niets is minder waar. Wetenschappers van Princeton University hebben aangetoond dat ons (ja, ook die van jou) brein juist dol is op orde. Hoe meer je hersenen zich overweldigd voelen door de rommel om je heen, hoe groter de kans dat je hersenen geneigd zijn de taken uit te stellen. Heb jij wel eens last van uitstelgedrag? Ruim dan eerst je bureau op, want hoe minder rommel, hoe beter je hersenen zich kunnen concentreren op de taak. Bovendien kunnen je hersenen de taak zo een stuk beter uitvoeren en ook veel sneller. Win win win!

Impact van rommel op onze relaties met anderen

Niet alleen je brein wordt minder productief en trager van de rommel om je heen. Het heeft ook gevolgen voor je imago bij je manager en collega’s. In een wetenschappelijk onderzoek in Amerika werden 168 studenten gevraagd om mee te doen aan een test. De eerste groep nam plaats aan een leeg opgeruimd bureau. De tweede groep nam plaats aan een rommelig bureau. Vervolgens werd hen gevraagd de persoonlijkheid van de persoon die aan dit bureau werkt te omschrijven. Wat blijkt? Een rommelig bureau werd direct gelinkt aan een minder betrouwbaar, minder precies en zelfs minder aangenaam persoon. Dit draagt natuurlijk niet echt bij aan je beoordelingsgesprek.

Wat kun je doen?

Heb jij de Marie Kondo tactiek thuis al toegepast? Misschien is dit ook helemaal niet zo’n gek idee voor je werkplek? Laat in ieder geval de rommel niet ophopen, maar ruim regelmatig je bureau op. Maak er een gewoonte van om aan het einde van de dag te kijken wat er weg kan en wat je naar de vaatwasser kunt brengen. Als je dan ook gelijk wat rommel meeneemt van je buurman of buurvrouw scoor je helemaal bonuspunten. Heb jij altijd een opgeruimd bureau maar baal je een beetje van de rommelige bureaus om je heen? Stel dan voor om een grote schoonmaak te houden met de hele afdeling. Blok een uur in de agenda van je team op vrijdagmiddag, haal wat lekkere drankjes en snacks, zet wat muziek op en voor je het weet gaan jullie heerlijk opgeruimd het weekend in.

Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?