De lockdown is nu 6 (!) jaar geleden: zo blikken we erop terug

Redactiestagiair

Getty Images

Getty Images

In 2020 gebeurde er iets wat de geschiedenisboeken in zal gaan; de covid-19-pandemie brak uit. Al voelt dit ergens nog als de dag van gisteren, het is toch alweer zes jaar geleden dat de regering tijdens een persconferentie de nieuwe maatregelen verkondigde. Daarmee werd het begin van de lockdown ingeluid, een tijd die voor velen veel verandering teweegbracht.

Naast dat iedereen thuis moest werken en iedereen massaal ging skeeleren, zijn er vandaag de dag nog steeds sporen te vinden van deze pandemie. Nu het vandaag precies zes jaar geleden is, blikken we terug op die allereerste lockdown.

Die eerste lockdown: een recap

Die coronatijd is een flinke tijd terug - best gek dat we nu weer zonder zorgen op het terras kunnen zitten, terwijl dat toentertijd helemaal niet mogelijk was. Om je even helpen te herinneren: in februari werden de eerste besmettingen met het coronavirus gemeld. Waar het begon met voorzichtige maatregelen (grootse evenementen werden afgelast), vroeg de regering tijdens de persconferentie op 15 maart om 1,5 meter afstand te houden en plekken als restaurants en de kinderopvang te sluiten. Het land ging op slot. Er werden massaal blikken voer en pakken wc-papier gehamsterd, de scholen sloten tijdelijk de deuren en mensen zonder fysiek beroep werkten thuis achter de laptop. 

Ook fitness- en sportclubs moesten dicht. Het geluk was dat het in maart al mooi weer was, waardoor veel mensen naar buiten trokken om bijvoorbeeld te wandelen, hardlopen of skeeleren. Ook verspreidden de dansjes op TikTok zich als een lopend vuurtje, begonnen mensen massaal te puzzelen en was whipped coffee hét drankje dat iedereen maakte.

Richting de zomer kwam er licht aan het einde van de tunnel: de maatregelen konden langzaam maar zeker versoepeld worden (al weten we nu dat hierna de besmettingen weer opliepen). Mensen mochten weer de straat op met een mondkapje en langzamerhand begon het beetje bij beetje op het oude leven te lijken.

Zware tijden

Dat heel veel plekken en gelegenheden dicht moesten, was voor ondernemers een nachtmerrie. Eet- en drinkgelegenheden konden niks doen, waardoor flink wat ondernemingen definitief de deuren moesten sluiten. 

Ook met de mentale gezondheid deed het veel. Sommigen misten structuur in de dag en raakten hierdoor onrustig of gestrest. Ook voelden mensen zich eenzaam en geïsoleerd. Volgens het RIVM kwam het aantal jongeren met angst- en depressieklachten in een stroomversnelling. Vooral tussen 2020 en 2022 steeg dit sterk.

Dit hebben we geleerd

Toch had deze periode niet alleen maar negatieve effecten. In een wereld waar alles steeds groter en sneller moet, is een stapje terug doen zo gek nog niet. Het vinden van de rust, het zijn met familie en er voor elkaar zijn, kan iemand goed doen. Je groet elkaar ineens op straat en waardeert de kleine dingen die een dag mooi maken. Bovendien kregen vriendschappen een andere vorm, en wist je snel welke vriendschappen veel waard waren.

Ook heeft de pandemie bewezen dat thuiswerken efficiënt kan zijn. Er ontstond een goede werk- en privébalans, iets wat vandaag de dag ook nog belangrijk is. In 2025 kwam er een onderzoek van Randstad uit. Daarin stond dat mensen de balans steeds belangrijker gaan vinden. Dit kan komen doordat mensen hun prioriteiten verschuiven. Zo is flexibiliteit in werklocatie een belangrijk punt geworden (met name onder jongeren). Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de deelnemers hun baan om die reden heeft opgezegd.

Even reflecteren

Al ligt deze periode nu achter ons, het blijft goed om hierop terug te blikken. Het was een tijd van somberheid, maar men had ook oog voor elkaar. Het kan geen kwaad om hier af en toe eens op te reflecteren, even extra te genieten van een moment met vrienden (aangezien dat nu weer kan) en je rust te pakken. En mag whipped coffee alsjeblieft weer een comeback maken?

Volg je Women's Health al op FacebookInstagram en TikTok? Je kunt je ook inschrijven voor onze nieuwsbrief.