Matcha, move over: deze trending smaken vind je binnenkort op menukaarten
Getty Images

Van matcha tot boba tea: bij je favoriete koffietent staan tegenwoordig veel populaire drankjes op de menukaart. Smaken gaan viraal, en daardoor verandert het aanbod razendsnel mee. Welke smaken staan ons in de toekomst eigenlijk allemaal te wachten? Oatly, het eerste en grootste havermelkbedrijf, zocht het uit.
Wie een koffiebar instapt ziet (magic) matcha steeds vaker op de menukaart staan. Het populaire drankje is overgewaaid vanuit Japan, en is inmiddels een echte hype. Maar zoals met iedere hype zal ook matcha uiteindelijk plaats moeten maken voor de volgende trend. Welke smaken we in 2026 massaal zullen zien, hebben we hier op een rijtje gezet:
Dit is wat er zal veranderen
Oatly deed onderzoek aan de hand van interviews met 230 barista’s en drankexperts uit 23 landen en trenddata van onderzoeksbureau CultureLab. Daardoor wisten ze vijf smaaktrends te vinden die de aankomende maanden hun weg naar de menukaarten, winkelschappen en koffiebars bij jou in de buurt zullen vinden.
1. Invloeden uit Azië
Dat dranken vanuit Azië populair zijn in het Westen, zagen we al met matcha. Dit zal zich de komende maanden nog verder uitbreiden, zegt Oatly. Naast zuurdesemgebak en gefermenteerde producten zullen er namelijk nog veel meer invloeden uit Japan en Oost-Azië overwaaien. Dat is te zien aan het stijgende aantal zoekopdrachten naar deze ingrediënten:
- Ube: een paarse knol (soort yam) uit de Filipijnen, met een zoete en licht nootachtige vanillesmaak, rijk aan antioxidanten, vezels en vitaminen. Het wordt veel gebruikt voor ijs, gebak en als poeder in drankjes (vergelijkbaar met matcha).
- Pandan: je kent het wellicht van de rijst, maar de groene bladeren worden gebruikt als smaakmaker voor soepen, desserts, cakes en drankjes. Het heeft een nootachtige en subtiele zoete smaak, vergelijkbaar met vanille.
- Yuzu: een kleine gele vrucht (lijkt op een citroen) die voorkomt in China, Korea en Japan. De smaak is vergelijkbaar met limoen, citroen, mandarijn en grapefruit, en het wordt gebruikt in sauzen, cocktails en desserts.
- Hojicha: een geroosterde groene thee uit Japan, met een zachte smaak zonder de bittere nasmaak die groene thee vaak heeft. Het is laag in cafeïne, en geschikt als thee of als poeder voor lattes en gebak.
2. Balans is key
De komende tijd maken we ons niet alleen zorgen of iets gezond is voor ons lijf, maar ook voor ons mentale welzijn, meldt Oatly. We zochten zo’n 90 keer meer naar decaf in 2025, wat laat zien dat de vraag naar minder suiker en cafeïne toeneemt. Dat zie je terug in het aanbod, bijvoorbeeld de suikervrije havermelk van Oatly - die koop je trouwens hier. Daarnaast willen we ook graag dat een drankje voldoening geeft, dat we er gelukkig van worden. Met name nostalgie en herinnering - zoals aan die ene reis door Bali - zijn daarbij belangrijk.
3. Eiwitten? Nee, vezels!
Waar we ons eerst massaal druk maakten om het binnenkrijgen van genoeg eiwitten, zal de aandacht verschuiven naar vezels: de term fibermaxxing komt steeds vaker voorbij. Paginaweergaven over dit onderwerp stegen met 9500 (!) procent tussen juni en juli 2025. Dat betekent dat darmgezondheid een prioriteit wordt, en fermentatie wordt daarbij ingezet. Onder andere traditionele dranken als Tepache (gefermenteerde ananasdrank) zal de volgende trend worden.
4. Lokale avonturen
Wie een eigen recept op de menukaart heeft staan met lokale ingrediënten doet het goed. Volgens het onderzoek worden consumenten avontuurlijker (85 procent van de barista’s merkt dit in de praktijk), waardoor ze graag nieuwe smaken uitproberen. Steeds meer koffiebars creëren daarom hun eigen unieke drankjes met lokale ingrediënten; van Australische citroenmyrtle tot Finse bosbessen.
5. Matcha, maar dan meer
Om alle matchaliefhebbers even gerust te stellen: matcha is here to stay. De populariteit zal blijven, al willen we het wel combineren met nieuwe smaken en combinaties, bijvoorbeeld met fruit. Ook zullen we steeds vaker andere theesoorten tegenkomen: Earl Grey, oolong en jasmijnthee winnen snel terrein, en gespecialiseerde milk tea shops schieten uit de grond.
Wereldwijde trends
‘Dit rapport schetst een levendig beeld van waar de drankwereld naartoe beweegt,’ zegt Rowena Roos, Global Head of Food and Drinks Experience bij Oatly. ‘De keuzes die mensen dagelijks maken, zeker jongere generaties, worden gevormd door een veranderende wereld. We zien trends razendsnel viraal gaan, van Londen tot Seoul, terwijl technologie het makkelijker maakt om drankjes te personaliseren en te delen.’
Nu jij weet welke trends eraan zitten te komen, weet je welke drankjes je nu vast kunt tippen aan je vrienden. Als ze straks helemaal trendy zijn, was jij als echte kenner de trends gewoon voor.




