Schaatsen

Xandra Velzeboer wint vier WK-medailles: 'Ik huil al de hele dag van vermoeidheid'

Update: 16 maart 2026 om 10:22
Redactiestagiair

PRO SHOTS / Zuma Press

PRO SHOTS / Zuma Press

Voor topsporters draait een wereldkampioenschap vaak om pieken op precies het juiste moment. Voor shorttrackster Xandra Velzeboer werd het WK in Montreal vooral een test van pure mentale en fysieke veerkracht. Ondanks uitputting en een tegenslag op het ijs wist de 24-jarige Nederlandse maar liefst vier medailles te veroveren.

Velzeboer verliet Canada met twee keer goud en twee keer zilver. Ze werd wereldkampioen op de 500 meter en met de Nederlandse ploeg op de 3.000 meter aflossing. Daarnaast pakte ze zilver op zowel de 1.000 als de 1.500 meter. Een indrukwekkende oogst, zeker gezien de omstandigheden waarin ze moest schaatsen dit weekend.

Valpartij door botte schaats

Tijdens de gemengde aflossing ging het mis. Velzeboer kwam ten val en greep daardoor naast een medaille. De oorzaak bleek een botte schaats, waarschijnlijk ontstaan doordat ze over vuil ijs was gereden. 'Tijdens het inrijden was er niets aan de hand,” vertelde ze na afloop tegen Schaatsen.nl. 'Maar vlak voor of na de duw van Michelle moet ik ergens overheen zijn gereden.'

Ze merkte al snel dat er iets niet klopte. Haar linkerschaats verloor grip en gleed telkens onder haar weg. 'Ik kon niets. Iedereen reed me voorbij', zei ze. Door vol door te gaan had ze bovendien een serieus blessurerisico gelopen, dus moest ze haar race noodgedwongen laten lopen.

Toch weer goud en zilver

Opvallend genoeg wist Velzeboer zich daarna toch te herpakken. Later op de dag pakte ze alsnog zilver op de 1.500 meter en sloot ze het toernooi af met goud op haar specialiteit: de 500 meter.

Na haar laatste race kwamen de emoties los. 'Ik ben gewoon kapot', gaf ze toe. 'Ik huil eigenlijk al de hele dag omdat ik zo moe ben. Dat ik ondanks die vermoeidheid nog vier medailles heb gewonnen, is echt bizar.'

Einde van een succesvol seizoen

Met het WK komt ook het lange seizoen ten einde voor Velzeboer en de rest van de shorttrackploeg. Het was een winter vol hoogtepunten. Tijdens de Olympische Spelen in Milaan kroonde Velzeboer zich tot olympisch kampioene op zowel de 500 als de 1.000 meter.

De Nederlandse shorttrackers beleefden daar een historisch toernooi met vijf gouden medailles, één zilveren en één bronzen plak. Voor Velzeboer betekent het nu eindelijk rust na een seizoen waarin ze haar grenzen keer op keer verlegde.

Volg je Women's Health al op FacebookInstagram en TikTok? Je kunt je ook inschrijven voor onze nieuwsbrief.