10 tips om je motivatie voor sporten terug te krijgen (die écht werken)

Fitness


Geef jezelf met deze tips een schop onder je kont.

Weinig energie, een drukke agenda, slecht weer buiten - we kennen de smoesjes allemaal om wéér niet naar de gym te gaan. Maar het heerlijke gevoel na een workout waardoor je de hele wereld aankan, herken je vast ook. Hoe kun je nou voor eens en voor altijd zin krijgen om te gaan sporten? Deze tips helpen je.
  
1. Ga voor nieuwe kicks
Heb jij ook altijd zin om nieuwe schoenen aan te trekken metéén nadat je ze gekocht hebt? Dat is natuurlijk al helemaal handig als je sportschoenen koopt - des te meer redenen om te shinen met je nieuwe parels in de gym. Het is daarom de hoogste tijd om je afgeraffelde schoeisel te vervangen en je sneakercollectie nieuw leven in te blazen.
  
2. Denk verder dan de loopband
Sport je normaal altijd in de gym? Ga er vanaf nu dan eens op uit. Neem je vriendinnen bijvoorbeeld mee op een mountainbike-tour, of stippel een nieuwe hardlooproute voor jezelf uit. Dit maakt je workouts afwisselend en daardoor uitdagender. Laat de verveling niet toeslaan en houd je motivatie vast. Dit kun je het beste doen door uit je comfortzone te stappen en een sport uit te proberen waarvan je nooit dacht dat je het zou kunnen. Wees dan ook niet bang om fouten te maken. Lachen om je fouten inbegrepen - je krijgt er nog buikspieren van ook!
 
3. Beloon jezelf voor het harde werken
Wat als je geld kon verdienen met het doen van workouts? Een studie van de Mayo Clinic motiveerde mensen die gewicht wilden verliezen door ze 20 euro te geven als ze binnen een bepaalde tijd de meeste kilo’s verloren. Aan het einde van de maand verloor deze groep 4 kilo, terwijl de groep die het zonder beloning deed maar 0,9 kilo verloor. Probeer het zelf uit! Verdeel je vriendengroep in tweeën, de groep die aan het einde van de maand de meeste sporturen gemaakt heeft wint - wedden dat je nu eerder de gym instapt dan zonder uitdaging?
 
4. Doe er een schepje bovenop
Net klaar met je HIIT-training van 20 minuten? Gefeliciteerd! Nu moet je nóg heel even doorgaan. Als je denkt dat je klaar bent, of net je doeltijd hebt behaald, voeg dan drie tot vijf minuten toe aan je workout. Als je namelijk al zo ver bent gekomen, en een mijlpaal hebt bereikt, heb je extra veel motivatie om die extra minuten vol te brengen. Zo bereik je je (uiteindelijke) doelen nog sneller.
  
5. Wees voorbereid
Je hebt het vast al eerder gehoord, maar dat komt omdat het werkt: wanneer je voorbereidingen treft voor een gezonde week behaal je die gezonde doelen ook vaak. In het weekend je maaltijden preppen kan belangrijk zijn, maar dat is slechts de helft. Leg vast drie of vier sportoutfits klaar met een eiwitrepen ernaast als pre-workoutsnack. Zo lijkt het net alsof de sportafspraak vast staat en je er niet meer onderuit kunt. 
 
6. Draag je sportkleding buiten de gym
Het dragen van een yogabroek (dan hebben we het niet eens over hoe comfortabel dat zit) kan zelfs als je gaat brunchen een goede start zijn voor een gezond dag. Het is nu makkelijker om jezelf naar de yogastudio te krijgen: je hebt de outfit tenslotte al aan. Ook kun je als je naar je werk gaat je sport-bh al aandoen, dat geef je net dat extra zetje om na het behalen van je deadlines buiten een sprintje te trekken. 
 
7. Controle
Waarom zou je jezelf dwingen om een routine te volgen die je haat? Of steeds dezelfde training doen die je saai vindt? Volgens onderzoek gepubliceerd in Psychology of Sport & Movement kan de mate van controle wat betreft je workouts een groot verschil maken. Wanneer de proefpersonen in staat waren om zelf een sportroutine te kiezen, behaalden ze meer herhalingen en hadden ze meer plezier in de training. Groepslessen kunnen nuttig zijn, maar als je eenmaal de basis onder de knie hebt werkt het misschien beter voor je om een eigen mix te creëren.
 
8. Focus je op je gezondheid
Intrinsieke motivatie betekent dat je sport omdat het je een goed gevoel geeft - fysiek en mentaal. Extrinsieke motivatie betekent dat je jezelf naar de gym moet slepen op een zondagmiddag, zodat je binnenkort in dat jurkje past voor de bruiloft van je zus. Uit onderzoek blijkt dat mensen die hun doelen alleen baseren op uiterlijke kenmerken automatisch werken aan een negatief zelfbeeld. Train dus omdat het goed voor je gezondheid is, op die manier ben je mooi vanbinnen, en daarmee automatisch ook vanbuiten.
 
9. Maak van dagelijkse activiteiten een workout
De connectie tussen je dagelijkse bezigheden en traditionele trainingen is belangrijker dan je zou denken. Elke keer dat je bijvoorbeeld iets laat vallen tijdens het schoonmaken kun je denken dat de buiging waarmee je het opraapt een oefening is. Of als je een zware doos moet optillen tijdens het werk? Het duurt misschien langer om resultaten te bewerkstelligen, maar deze standaard activiteiten maken je dag een stuk sportiever.
 
10. Denk positief
Vergeet die keer dat je zó moe was dat je run veel belabberder ging dan gehoopt. Denk aan de momenten dat je een mijlpaal behaalde en de keren dat je lol had tijdens een workout. Onderzoek toont aan dat als je je hier op focust je daadwerkelijk actiever wordt. Als je alleen maar aan de negatieve dingen blijft denken is je zin om te gaan sporten natuurlijk ver te zoeken.

 

Lees ook:
>> Last van een motivatiedip? Probeer dit simpele trucje
 
>> 5 manieren om je motivatie voor sporten terug te krijgen

Laat dit sneaky probleem je niet weerhouden van je tweewekelijkse rondje!