Wat ik leerde van mijn twee burn-outs: dat overkomt me nooit meer

Love & Life


Rosanne van Zalingen moest onverwachts keihard op de rem trappen.

Slapeloze nachten, honderden gedachtes die door haar hoofd gierden en hartkloppingen. Rosanne kreeg twee keer een burn-out. Hoe had het zo ver kunnen komen, en wat doet ze nu anders zodat het niet weer gebeurt? Wij spraken de oprichter van Boost Health over de bewogen jaren.

  
>> Harde feiten: steeds meer twintigers hebben een burnout.

Leven voor de burn-outs

Op 21-jarige leeftijd stond Rosanne vol in het leven. Net afgestudeerd aan de HVA voor voeding en diëtetiek, kreeg ze een baan aangeboden in de foodbranche. Na een korte periode werd ze gevraagd als productmanager aan de slag te gaan in Sevenum. Dat was maar liefst twee uur heen en twee uur terug reizen. Daar bovenop was het een baan met veel verantwoordelijkheden en had ze nog niet veel ervaring in het bedrijfsleven. Al snel kwam het gevoel ‘niet goed genoeg’ te zijn bij haar opborrelen. Alles was anders en nieuw. Het koste haar moeite om grenzen aan te geven en ze wist op dat moment nog niet dat ze hooggevoelig was. Maar ze was extreem ambitieus en gedreven en verlangde daardoor steeds meer van zichzelf. Naast dat ze een enorme pleaser was, kon ze ook moeilijk nee zeggen.

  
>> Is een burn-out de nieuwe volksziekte?

  
Door elke dag zoveel heen en weer te reizen en stress op het werk, belandde ze in haar eerste burn-out. Een burn-out ontstaat uiteraard niet zomaar, en heeft ook niet alleen iets met werk te maken. Zo werd Rosanne vroeger gepest, haar ouders hebben beiden meerdere malen kanker gehad en er vonden ook andere problemen in haar privésfeer plaats. Daardoor was haar fundering niet krachtig genoeg om met alle omstandigheden die tegelijk speelden om te gaan. Als je als kind gepest bent, zie je later jezelf als minderwaardig. Als gevolg creëer je patronen die je als compensatie gebruikt om er goed uit te zien. Dat uitte zich bij haar in please-gedrag. Daarbij is ze ook hooggevoelig en voelde ze zich overal verantwoordelijk voor én trok zich dingen persoonlijk aan. Met gevolg slecht slapen, vluchtgedrag, op zoek gaan naar meer prikkels en nog meer werken. Een perfecte cocktail voor een burn-out.

  
De eerste signalen

Achteraf waren er duidelijke eerste signalen. Het begon met hartkloppingen en slapeloze nachten. Ze merkte dat ze zich huilerig begon te voelen op haar werk en ze schoot helemaal naar het plafond als iemand iets tegen haar zei omdat ze meteen dacht dat ze iets fout had gedaan. In plaats van rust nemen viel ze terug in haar oude patroon en ging ze juist méér doen om maar niet het gevoel te hebben dat ze niet goed genoeg was. 

Als je zo jong bent moet je nog helemaal ontdekken wie je bent. Je kunt nog geen duidelijke grenzen aangeven, omdat je je eigen grenzen niet eens kent.

Toen Rosanne’s vriend opmerkte dat hij haar opvliegerig en kortaf vond, begonnen de alarmbellen te rinkelen. Toen vriendinnen volgden en zeiden dat ze haar de laatste tijd minder vrolijk vond, viel alles op z’n plek. "Ik merkte het zelf ook, ik kon op feestjes bijvoorbeeld moeilijk contact maken met anderen en voelde me erg eenzaam."

De 'redding'

Voor iedereen is ‘de redding’ verschillend. Bij Rosanne was het een nieuwe baan die haar een uitweg bood. Haar nieuwe manager had meteen door dat ze hoogsensitief was, en fungeerde als een fijne sparringspartner. “Zij was de eerste waar ik goed mee kon praten."

Toen ging het toch weer mis

Als je eenmaal een burn-out hebt meegemaakt, denk je misschien dat je het ergste wel hebt gehad. Helaas bleek dit voor Rosanne niet het geval. Ze was vier jaar geleden keihard aan het trainen voor een fitnesswedstrijd, omdat ze als fitnessmodel het podium op wilde. Ze sportte veel en at ook nog eens heel weinig. “Stiekem wist ik ook wel dat dat niet goed voor me was.”

Dat is het gevaar. Als je niet naar jezelf luistert en niet goed voor jezelf zorgt, wordt de kans op een burn-out aanzienlijk vergroot. Rosanne was vooral bezig met anderen. Langzaam maar zeker raakte ze de draad een beetje kwijt. Twijfels werden haar meester en gedachtes als ‘moet ik wel doorgaan met mijn bedrijf, en klopt mijn relatie nog wel?’ raasden door haar hoofd. Als je niet lekker in je vel zit, kun je niet meer helder nadenken, en ga je een antwoord zoeken in andere dingen buiten jezelf. Terwijl inwaarts keren en naar de kern van het probleem komen juist is wat je op dat moment moet doen.

Op een gegeven moment begon Rosanne’s lichaam aan te geven dat het genoeg was. Ze kon de trap niet meer oplopen en lag alleen maar overgevend op de bank. “Mijn lijf was zieker dan mijn geest. Ik was negatief, trok mezelf helemaal terug en voelde me alleen en niet begrepen. Ik had hartkloppingen en hyperventileerde. Af en toe dacht ik echt dat ik dood zou gaan."
   

>> Levenslessen: waarom het belangrijk is om je hart te volgen.

   
Toch gelooft Rosanne dat ze de burn-outs nodig had om met haar neus op de feiten gedrukt te worden. Als je zoiets heftigs meemaakt, is een transformatie naar de beste versie van jezelf onvermijdelijk. Om eruit te komen moet je leren jezelf als iemand waardevol te zien, als iemand die compleet en goed genoeg is. Je moet je eigen verhalen loslaten. In het geval van Rosanne was dat het verhaal over het gepeste meisje. Toen ze dat kon loslaten, en zichzelf begon te zien als de sterke vrouw die ze is, begon haar fundering weer te stabiliseren en kon ze veel duidelijker grenzen aangeven.

Naast het fysieke aspect van het leven, is het ook belangrijk om spiritueel met jezelf in touch te komen. Rosanne ging in gesprek met een spirituele coach, en dat heeft haar enorm veel geleerd en gebracht. Er is namelijk zoveel meer dan alleen het tastbare. Zo heeft ze een handige truc gevonden om eens in de zoveel tijd weer bij zichzelf in te checken. “Ik werk nog wel veel uur, maar tussen de coachingsessies door check ik weer bij mezelf in: 'waarom ben ik hier en doe ik dit?' en voel ik letterlijk mijn voeten op de grond en haal ik een paar keer goed adem. Zingeving is essentieel om een burn-out te voorkomen.”

Nog een keer?

Rosanne is ervan overtuigd dat het haar nooit meer gaat overkomen. Omdat het goed is om naar jezelf te luisteren en bewust te leven, deelt ze een paar handige tips die ze dagelijks toepast, die voor jou misschien ook van waarde kunnen zijn.

3 tips om een burn-out voor te zijn

Tip1: Stel jezelf vragen.

Stel jezelf dagelijks de vragen 'waarom doe ik dit? Waarom kom ik elke dag mijn bed hiervoor uit en waarom investeer ik hier tijd in? Geeft het me energie en voldoening? Word ik hier blij van? Wees brutaal eerlijk naar jezelf toe, dan komen de juiste vragen vanzelf.

Tip2: Wie ben je echt?

Werk aan je identiteit. Als je een krachtig fundament hebt, een krachtige ‘ik’, dan handel je anders met een ander resultaat tot gevolg. Mijn oude ik moest echt ‘sterven’, die was niet werkbaar. De nieuwe Rosanne, die zichzelf waardevol en compleet voelt, is gewoon een ander mens.

Tip3: Voel je voeten letterlijk op de grond.

Mensen die een burn-out hebben zweven ergens tussen hemel en aarde, ze zijn niet in het nu. Doe je schoenen uit en loop ’s ochtends en ’s avonds op je blote voeten. Dat kan heel meditatief werken. Loop bewust op je blote voeten.

 


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Alsof die periode van de maand al niet gezellig genoeg is…
En houd je tijd over voor écht belangrijke taken!
Yesssss, de wintermaanden draaien helemaal om the Joy of Missing Out.