Gezonde snacks voor elk moment

Nutrition


Cravings en goede voornemens gaan níet hand in hand. Niet gek, wel jammer.

Goede voornemens? Wat zijn dat ook alweer? Zoveel later zijn ze wel een beetje in de vergetelheid geraakt. Die oliebollen heb je er inmiddels wel af hoor. Net zoals het vijftien gangen tellende kerstdiner van je schoonmoeder en de nieuwsjaarsrolletjes gevuld met slagroom. Toch laat je dat extra bumpertje (vet) rondom je navel liever weg, ondanks de cravings van een bodemloze put. Dan zit er maar een ding op: gezond snacken. Het appeltje voor de dorst ken je inmiddels wel en komt je inmiddels net zo makkelijk de neus weer uit. Tijd voor verse inspiratie. En niet te veel moeite graag!
  

Avocado cheesecake

Avocado blijft een favoriet! En je kunt deze groene vriend in zoveel recepten gebruiken. Hier schijnt 'ie in een heerlijke cheesecake met een knapperige bodem om jouw sweet-tooth te stillen!
>> Gezond recept: avocado cheesecake
  

Koffiemuffins

Kun je 's ochtends niet zonder je bakkie koffie? En lust je daar maar al te graag een muffin bij? Maar: te weinig tijd en niet voedzaam genoeg. Deze muffins bevatten the best of both worlds en maken de ochtend. 
>> Het recept voor koffiemuffins.
  

Zelf maken: karamel zeezout fudge!

Zeezout en karamel zijn de beste vriendjes in een recept en daarmee inmiddels ook onze beste vriendjes. Deze karamel zeezout fudge maak je helemaal zelf. En daar maak jij dan weer vrienden mee. 
>> Het recept voor deze karamel zeezout fudge.
  

Het gezonde recept voor Oreo koekjes

Verslavend zijn ze, die dubbeldekkerkoekjes aan elkaar gekleefd met witte crème. Als je er eenmaal aan begint, is er geen houden meer aan. Daarom blijf je er vaak maar ver uit de buurt. Deze gezonde variant is helemaal zo erg nog niet, en zelfs best voedzaam.
>> Het recept voor deze gezonde Oreo Koekjes.
  

Gezonde snack: chocoloco chocoladereep

Maak deze snacks vandaag nog en je kunt er de hele week mee voort. Bovendien maak je er vrienden mee. Haal je dagelijkse dosis magnesium en ijzer uit de rauwe cacaopoeder, voor je dosis omega-3 moet je bij het chiazaad zijn en mede dankzij dikke schep pindakaas is het een vitaminebommetje. 
>> Het recept voor de chocoladereep
   

Gezonde snacks om mee te nemen naar je werk

Gezond snacken… Leuk als je thuis werkt en alles voor handen hebt. Op maandag lukt het misschien nog om de voorbereidingen van het voorgaande weekend in je tas te mikken. Die maandag zit wel snor. Dinsdag vaak ook nog wel. Woensdag verslapt de boel al. De perps zijn op. Wat kun je dan meenemen? Wat kun je op het laatste moment nog meegrissen voordat je - net een tikkie te laat, as usual - de deur uit hupst? Of beter nog: wat kun je hapklaar in de supermarkt kopen? Edamme, die groene sojaboontjes zijn een prima snack en zitten ook nog een ramvol met eiwitten. Snoeptomaatjes bevatten vooral water, maar snacken wel lekker weg. Heerlijk om de dag mee door te komen. Amandelen kun je bij de super om de hoek kopen en hoef je verder niks meer aan te doen.
>> Meer gezonde snacks om mee te nemen naar je werk.
   

Gezonde mid-morning snacks

Heb je net het ontbijt achter de kiezen, begint je craving alweer te jammeren. Nee, niet nu al. Proteïnerepen zijn altijd een goed idee, vindt ook Keri Gans, auteur van het boek The Small Change Diet. “Hoe meer trek je hebt tijdens je lunch, hoe groter de kans is dat je meer eet dan nodig is”, geeft ze aan. Voorkomen is beter dan genezen. Een appel met pindakaas is ook een goede optie. Het vult en verzadigt. En wat dacht je van een hard gekookt ei? Daarnaast kan een mid-morning snack je lichaam net die energieboost geven die je nodig hebt. “Het is ideaal als de snack niet meer dan tweehonderd calorieën bevat met minimaal drie gram proteïne, drie gram vezels en weinig suiker”, zegt Gans.
>> Meer gezonde mid-morning snacks.
    

De beste eiwitrijke snacks voor onderweg

Het liefst mieter je ze zo in je tas, gris je ze zo uit de lade voor een workout, of heb je ze voor het oprapen als je staat te trillen als een rietje na een workout. Van fruitige kaas en pompoenpitten tot repen makkelijke Chunky Monkey.
>> Dit zijn de beste gezonde snacks voor onderweg
  

Dit is de zachtste snack die je ooit gezien hebt

Dit eiwitrijke goedje is heerlijk als ontbijt, lunch en zelfs als dessert! Niet alle eiwitrijke snacks zijn altijd even lekker. Daar hoeft je bij deze protein fluff niet bang voor te zijn.
>> Het recept van de protein fluff
  

Deze makkelijke, gezonde snack bevat 17 gram eiwitten

We zijn altijd wel op zoek naar een lekkere snack die verzadigd, smaakvol is én een goede macro-verhouding heeft. Daarom zijn we zo blij dat deze lekkernij op onze radar is verschenen. We hebben het over edamame. We hebben vier combinaties met deze groene rakkers bedacht om de variatie hoog te houden. 
>> De combinaties met deze gezonde snacks
  

Gezonde eiwitrijke snacks (en het zijn geen noten)

Noten zijn een goede snack tegen de trek, maar niet altijd de optie waarop je zit te wachten. Rooster een portie kikkererwten in de oven en je hebt een lekker knapperig tussendoortje met veel eiwitten, veel vezels en weinig calorieën. Kruid ze met chilipoeder, uipoeder of andere kruiden en het lijkt bijna (bíjna) alsof je op borrelnoten kauwt.
>> Meer gezonde eiwitrijke snacks.
  

Gezonde snacks die je de dag door helpen

Soms heb je net even wat meer nodig om de dag door te komen. En dan is het niet eens zo erg dat een extra energieboost je dan wat meer tijd kost - niet te veel -  in de keuken. Bijvoorbeeld door pindakaasballetjes met havermout, havervlokken, dadels of kokos (er bestaan heel veel verschillende variaties) te maken. En het lijkt haast te mooi om waar te zijn: deze overheerlijke balletjes maak je in een handomdraai!
   
Meng (suikervrije) pindakaas in een kom met donkere chocoladevlokken of cacaonibs en lijnzaad. Hier rol je kleine balletjes van die je in de vriezer legt totdat ze mooi stevig zijn. Je kunt ze uit de vriezer grijpen zodra je cravings jou een seintje geven, ze vullen als een baksteen en het geeft je eiwittenvoorraadje een boost. 
>> Meer tussendoortjes die je gezond de dag door helpen.
   

Gezonde snacks van Foodie-ness

Klinken pannenkoeken als gezonde snack goed of héél goed? Carolina van Foodie-ness deelde dit recept al eens met ons. Het enige dat je nodig hebt is 200 ml (plantaardige) melk of water, 100 gr havermout en 1 ei. Zo deelde ze ook eens het recept van een gezonde milkshake. Hiervoor mix je de ingrediënten 200 ml (plantaardige) melk, 100 gr magere kwark of magere yoghurt, 60 gr aardbeien, ijsblokjes en eventueel wat honing.
>> Hier lees je uitgebreid het hele recept van de pannenkoeken als gezonde snack.
>> Hier lees je uitgebreid het hele recept van de milkshake als gezonde snack.
  

10 ideeën voor home made proteïne-balletjes

In de categorie 'werp ze zo in je tas' passen proteïne-balletjes als geen ander. Maak er heel veel, gooi ze in de vriezer en grijp ze als je trek krijgt. Perfect. Omdat je er nooit genoeg van krijgt en wel eindeloos mee kunt variëren, hebben we een hele parade van recepten. 
>> De recepten van deze proteïne-balletjes.
  

Gezonde snack: chocolade mug cake

De chocolade mug cake is heerlijk als toetje om je gasten voor te schotelen, maar ook een goede kickstart als ontbijt. Ben jij een echte health freak maar heb je zo nu en dan een extreme behoefte aan chocolade? Deze gezonde oplossing staat binnen vijf minuten op tafel!
>> Het recept van deze gezonde snack.
    

Gezonde tussendoortjes onder de 100 calorieën

We zijn geen voorstander van calorieën tellen. Maar soms is het wel prettige om weer een realistisch beeld van de werkelijkheid te krijgen om weer even ‘normaal’ te kunnen doen en met de neus op de feiten gedrukt te worden.
Je komt onder de 100 calorieën uit als 8 garnalen eet met 4 theelepeltjes chilisaus, een klein banaantje of een eetlepel met (ongezouten) pinda’s en twee eetlepels gedroogde cranberries. Je kunt ook gaan voor een kommetje met worteltjes en twee eetlepels hummus, een halve cantaloupe, een bakje aardbeien of 20 amandelen. Opties genoeg.
>> Nog meer gezonde snacks onder de 100 calorieën.
  

Hemelse healthy chocolade cake

Die chocolade cravings van jou, die moeten getemd worden. Oke, we zullen meteen met de deur in huis vallen: deze cake helpt je niet aan een sixpack. Lekker is 'ie wel en een stuk gezonder dan de standaard chocoladetaart die je uit de supermarktschappen trekt. 
>> Het recept van deze gezonde chocoladesnack.
   

Een passende gezonde vervanger voor elke snack

Je craving zegt ‘chips’, je gezond verstand zegt ‘doe het niet!’ En wat zeg jij? Zeewiersnacks. Die smaken net zo zout, maar zijn een stuk gezonder. En als je juist zoete trek hebt, dan kun je gaan voor gevriesdroogde appeltjes. Die zitten vol met magnesium en hebben nog veel meer voordelen.
>> Meer gezonde snacks die je favoriete snacks kunnen vervangen.
   


Volg je Women's Health al op Facebook en Instagram?
Worteltjestaart is een goede bodem voor Koningsdag.
Ter ere van de verjaardag van Koning Wim-Lex zetten we oranje frieten op tafel.
Dit wil je (w)eten when in the Mother City.
Hier ontmoeten soep en smoothie elkaar!