Gezonde snacks voor elk moment

Nutrition


Cravings en goede voornemens gaan níet hand in hand. Niet gek, wel jammer.

Alle oliebollen zijn inmiddels in je buik verdwenen. Net zoals het vijftien gangen tellende kerstdiner van je schoonmoeder en de nieuwsjaarsrolletjes gevuld met slagroom. Oops. Zit je dan met de gebakken peren: een extra bumpertje (vet) rondom je navel en cravings van een bodemloze put. Dan zit er maar een ding op: gezond snacken. Het appeltje voor de dorst ken je inmiddels wel en komt je inmiddels de neusgaten weer uit. Tijd voor verse inspiratie. En niet te veel moeite graag!
   

Gezonde snacks om mee te nemen naar je werk

Gezond snacken… Leuk als je thuis werkt en alles voor handen hebt. Op maandag lukt het misschien nog om de voorbereidingen van het voorgaande weekend in je tas te mikken. Die maandag zit wel snor. Dinsdag vaak ook nog wel. Woensdag verslapt de boel al. De perps zijn op. Wat kun je dan meenemen? Wat kun je op het laatste moment nog meegrissen voordat je - net een tikkie te laat, as usual - de deur uit hupst? Of beter nog: wat kun je hapklaar in de supermarkt kopen? Edamme, die groene sojaboontjes zijn een prima snack en zitten ook nog een ramvol met eiwitten. Snoeptomaatjes bevatten vooral water, maar snacken wel lekker weg. Heerlijk om de dag mee door te komen. Amandelen kun je bij de super om de hoek kopen en hoef je verder niks meer aan te doen.
>> Hier vind je meer gezonde snacks om mee te nemen naar je werk.
   

Gezonde mid-morning snacks

Heb je net het ontbijt achter de kiezen, begint je craving alweer te jammeren. Nee, niet nu al. Proteïnerepen zijn altijd een goed idee, vindt ook Keri Gans, auteur van het boek The Small Change Diet. “Hoe meer trek je hebt tijdens je lunch, hoe groter de kans is dat je meer eet dan nodig is”, geeft ze aan. Voorkomen is beter dan genezen. Een appel met pindakaas is ook een goede optie. Het vult en verzadigt. En wat dacht je van een hard gekookt ei? Daarnaast kan een mid-morning snack je lichaam net die energieboost geven die je nodig hebt. “Het is ideaal als de snack niet meer dan tweehonderd calorieën bevat met minimaal drie gram proteïne, drie gram vezels en weinig suiker”, zegt Gans.
>> Hier vind je meer gezonde mid-morning snacks.
   

Gezonde eiwitrijke snacks (en het zijn geen noten)

Noten zijn een goede snack tegen de trek, maar niet altijd de optie waarop je zit te wachten. Rooster een portie kikkererwten in de oven en je hebt een lekker knapperig tussendoortje met veel eiwitten, veel vezels en weinig calorieën. Kruid ze met chilipoeder, uipoeder of andere kruiden en het lijkt bijna (bíjna) alsof je op borrelnoten kauwt.
>> Hier vind je meer gezonde eiwitrijke snacks.
  

Gezonde snacks die je de dag door helpen

Soms heb je net even wat meer nodig om de dag door te komen. En dan is het niet eens zo erg dat een extra energieboost je dan wat meer tijd kost - niet te veel -  in de keuken. Bijvoorbeeld door pindakaasballetjes met havermout, havervlokken, dadels of kokos (er bestaan heel veel verschillende variaties) te maken. En het lijkt haast te mooi om waar te zijn: deze overheerlijke balletjes maak je in een handomdraai!
   
Meng (suikervrije) pindakaas in een kom met donkere chocoladevlokken of cacaonibs en lijnzaad. Hier rol je kleine balletjes van die je in de vriezer legt totdat ze mooi stevig zijn. Je kunt ze uit de vriezer grijpen zodra je cravings jou een seintje geven, ze vullen als een baksteen en het geeft je eiwittenvoorraadje een boost. 
>> Hier vind je meer tussendoortjes die je gezond de dag door helpen.
   

Gezonde snacks van Foodie-ness

Klinken pannenkoeken als gezonde snack goed of héél goed? Carolina van Foodie-ness deelde dit recept al eens met ons. Het enige dat je nodig hebt is 200 ml (plantaardige) melk of water, 100 gr havermout en 1 ei. Zo deelde ze ook eens het recept van een gezonde milkshake. Hiervoor mix je de ingrediënten 200 ml (plantaardige) melk, 100 gr magere kwark of magere yoghurt, 60 gr aardbeien, ijsblokjes en eventueel wat honing.
>> Hier lees je uitgebreid het hele recept van de pannenkoeken als gezonde snack.
>> Hier lees je uitgebreid het hele recept van de milkshake als gezonde snack.
   

Gezonde tussendoortjes onder de 100 calorieën

We zijn geen voorstander van calorieën tellen. Maar soms is het wel prettige om weer een realistisch beeld van de werkelijkheid te krijgen om weer even ‘normaal’ te kunnen doen en met de neus op de feiten gedrukt te worden.
Je komt onder de 100 calorieën uit als 8 garnalen eet met 4 theelepeltjes chilisaus, een klein banaantje of een eetlepel met (ongezouten) pinda’s en twee eetlepels gedroogde cranberries. Je kunt ook gaan voor een kommetje met worteltjes en twee eetlepels hummus, een halve cantaloupe, een bakje aardbeien of 20 amandelen. Opties genoeg.
>> Hier vind je nog meer gezonde snacks onder de 100 calorieën.
   

Een passende gezonde vervanger voor elke snack

Je craving zegt ‘chips’, je gezond verstand zegt ‘doe het niet!’ En wat zeg jij? Zeewiersnacks. Die smaken net zo zout, maar zijn een stuk gezonder. En als je juist zoete trek hebt, dan kun je gaan voor gevriesdroogde appeltjes. Die zitten vol met magnesium en hebben nog veel meer voordelen.
>> Hier vind je nog meer gezonde snacks die je favoriete snacks kunnen vervangen.
   

Dit eet onze hoofdredacteur het allerliefst.
Van deze vier kanjers is bekend dat ze angst en depressie verminderen.
Bespaar jezelf geld met deze slimme tips.
Broodbeleg waar je veel eiwitten en gezonde vetten uit haalt.